ARCHIEF 2008: ACTUALITEIT, THEORIE EN PRAKTIJK
Oudere items vindt U terug in het archief !!!
BRANDING
COUNTRY/CITY MARKETING
Tourstart
2010 in Rotterdam (21-11-2008)
CHINA: Voorbeeld
van CountryMarketing (25-08-2008)
Citymarketing voor
de sportstad (23-01-2008)
Citymarketing;
Dubai Sports City (03-01-2008)
DOELGROEPEN
Vrouwenvoetbal
bloeit op (26-11-2008)
IMAGO
MEDIA
Willem II Tilburg
United (07-11-2008)
Ander
Imago wielrennen (01-07-2008)
Olympische regels naleven (21-05-2008)
Wetsvoorstel tegen
voetbalvandalisme
(13-05-2008)
Formule I onder
spanning (28-10-2008)
Deborah Gravenstijn TOPKNOKSTER (12-08-2008)
TennisTOP verbreden (08-07-2008)
Oranjekoorts is
grootse beleving (18-06-2008)
NOS weer met
voetbalsamenvattingen (11-03-2008)
SPONSORING
VOETBAL INSIGHT
wordt VOETBAL INTERNATIONAL (09-09-2008)
Ronde van Frankrijk Internationaliseert verder (27-07-2008)
Formule 1 eist grote geld (07-05-2008)
STRATEGIE
Kunstrijden: Verbetering in 2009 (26-12-2008)
Limburg naar Topvoetbal..? (18-11-2008)
OLYMPISCHE
vrouwen scoren (29-08-2008)
Wielerteams zeggen
PROTOUR vaarwel (17-07-2008)
ORANJE kleurloos (23-06-2008)
ORANJE succes
(10-06-2008)
Oudere items vindt U terug in het
archief !!!
terug naar HOME
OLYMPISCH GETINTE SPORTWINNAARS
Een "nek-aan-nek-race" is het wel in het enerverende sportjaar 2008 en dat
vooral bij de vrouwen. De gouden plak en de twee teleurstellende optredens
op de Olympische Spelen van Marianne Vos zijn namelijk hoger aangeslagen
dan de gouden en zilveren medailles van dressuurrijdster Anky van Grunsven.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
Het Eindhovense PSV overwintert voor het eerst sinds jaren niet in het
Europese voetbal.
De club maakt een sportieve terugslag mee en in de organisatie is er al
enige tijd onrust en dit zowel op management, als op sporttechnisch vlak.
Een professionele club staat of valt met prestaties op sportief, technisch,
management en commercieel gebied. Enkel voor het commercieel beleid scoort
de club een voldoende en dat is te weinig als er op hoog niveau gepresteerd
moet worden. In de media komt PSV dan ook meer in de min dan in de plus aan
bod en voor alle betrokkenen als supporters, sponsors, sporters en trainers,
is dit verre van prettig.
Kom op PSV, breng rust en duidelijkheid in alle geledingen en zorg in de
Nederlandse competitie voor een verrassende wending.
terug
naar OVERZICHT ITEMS 2008
VERZET FEYENOORD DE BAKENS ?
Schoon schip maken is de opdracht wil er echt sprake zijn van een
topsportklimaat bij Feyenoord met een duidelijk topprestatiebeleid. Gaat
Feyenoord nu de bakens verzetten? terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
VROUWENVOETBAL BLOEIT OP
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
TOURSTART 2010 IN ROTTERDAM
Rotterdam heeft meerwaarde op enkele fronten sterk tot uiting gebracht, als
het thema "new energy" om jeugd, bewegen en duurzaam milieu te verbinden en
verder is de geografische ligging van de Maasstad een sterk punt. Dit
laatste is van belang omdat de rit na de start in Nederland, via de
provincie Zeeland, in Frankrijk moet eindigen. Daar komt bij dat een rit
niet al teveel kilometers hoort te tellen en het totaal aantal kilometers
van de Ronde van Frankrijk niet hoger mag liggen dan 3500. De provincie
Zeeland wordt in het parkoers opgenomen omdat de Tourorganisatie nog een
belofte van enkele jaren terug aan de Zeeuwen moet inlossen. Voor Utrecht is
de afstand van de etappe naar Frankrijk dan te lang.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
LIMBURG NAAR TOPVOETBAL ...?
Dat vurige supporters zich faliekant uitspreken tegen elke vorm van
samenwerking is kenmerkend in de sport als de hevige emotie oplaait bij
vergaande veranderingen. Tegenstand uit deze hoek is dan te verwachten en
hiermee kan tijdig op worden geanticipeerd.
Al bij al hebben de drie voetbalclubs uit het zuiden van Limburg
afzonderlijk geen grote toekomst in het betaalde voetbal. Fusie is dan een
strategische optie wil betaald voetbal nog een rol van betekenis spelen
tussen de Limburgse heuvels.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
WILLEM II TILBURG UNITED
De grotere zichtbaarheid van Willem II uit zich onder meer bij
voetbalclinics en integratieprojecten. Aan deze projectactiviteiten doet
behalve de mannen- ook de vrouwenselectie mee. De spelers hebben namelijk
een contract met Willem II waarin is bepaald dat zij ook buiten het veld
ingezet kunnen worden voor bepaalde activiteiten.
De tegenprestatie van de gemeente Tilburg kan oplopen tot een bedrag van
bijna een half miljoen euro, hetgeen voor Willem II een belangrijke extra
inkomstenbron betekent.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
PROFESSIONALITEIT IN DE SCHAATSSPORT?
Het gevolg van de concentratie van betere schaatsers in een beperkt aantal
ploegen is dat rijders vanuit de gewesten vrijwel geen kans maken om zich
voor de grotere wedstrijden te kwalificeren. Schaatsers van grotere ploegen
hebben immers meer faciliteiten dan hun collega's bij de gewesten en kleinere
commerciële ploegen. Het bundelen van krachten door kleinere sponsors bijeen
te brengen in één ploeg biedt mogelijkheden om de top te verbreden en meer
schaatsers kansen te geven om op wat hoger niveau hun sport te kunnen
bedrijven.
Ook is er wat aan te merken op de talentontwikkeling binnen de schaatssport.
Als de schaatsbond steeds jongere rijders binnenhaalt, wordt een gewest al
vroegtijdig leeggeroofd. En verder getuigt het van wat weinig beleid als
schaatsers uit de gewesten worden gehaald voor af en toe eens een stage mee
te maken. Structuur in opleiden gaat gepaard met structurele ontwikkeling
volgens één succesvol concept. Daarbij kan ook nog de vraag gesteld worden
waarom er nog geen oplossingen op maat zijn voor goede schaatsers die niet
bij de commerciële ploegen onder contract komen?
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
FORMULE 1 ONDER SPANNING
De aanleiding is het invoeren van een standaardmotor in de bolides in 2010.
Een standaardmotor moet de kosten van de racewagens drukken. Echter, het
rijden met dezelfde motoren tast de bestaansredenen van de Formule 1 aan.
Deze redenen zijn competitie voeren en technologische ontwikkelingen
uitbouwen.
De organisatie van de Formule 1 ervaart al jaren dat het financieel
uitermate moeilijk is voor een aantal teams om over een langere periode
actief te zijn in de koningsklasse van de autosport.
Zijn kostenbesparingen niet op andere terreinen te vinden? Wellicht kan ook
een bepaalde verdeling van de netto-inkomsten tussen organisatie en
renstallen soelaas bieden. En ... kunnen marketinginspanningen niet meer
opbrengsten genereren?
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
LANCE ARMSTRONG TERUG IN 2009
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
A1GP POPULAIR
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
MEER KWALITEIT IN HET VOETBAL
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
VOETBAL INSITE WORDT VOETBAL INTERNATIONAL
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
OLYMPISCHE VROUWEN SCOREN
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
CHINA: VOORBEELD VAN COUNTRYMARKETING
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
MICHAEL PHELPS: AQUAMAN ALS MENSELIJKE
VIS
De Amerikaanse topzwemmer Michael Phelps heeft tijdens de Olympische Spelen
in China het historisch recordaantal van acht gouden medailles gewonnen. De
prestaties die de zwemmer als "aquaman als menselijke vis" heeft neergezet
zijn onovertroffen in de sportgeschiedenis.
Phelps is dan ook de grootste zwemmer aller tijden en een van de grootste sportmensen ooit.
Topzwemmer Phelps kan nu miljoenen verdienen als hij zijn sportprestaties
gaat verzilveren. Een geschat bedrag van zo'n zeventig miljoen euro aan
sponsordeals en premies ligt voor hem dan binnen bereik. Dit is het gevolg
van het winnen van acht gouden medailles in het zwemmen en het uitzenden van
de zwemraces in "primetime" op de Amerikaanse televisie. Michael Phelps is
nu al een levende legende en het voorbeeld voor branding van een topsporter
als merk.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
DEBORAH GRAVENSTIJN TOPKNOKSTER
Deborah Gravenstijn behaalde op de Olympische Spelen in Peking een zilveren
medaille in het judo. Prachtig dat zilver, meer zat er niet in. In de
gewonnen halve finale was door haar het uiterste gegeven en wellicht ook het
doel bereikt een medaille te behalen. Een geslaagd toernooi was het dan al
en vervolgens wordt het erg hoog grijpen om in de finale voor winst te gaan.
Deborah heeft voor haar medaille alles uit de kast gehaald. De judoka was
ontzettend blij met zilver, omdat het in feite onwaarschijnlijk is wat ze
heeft gepresteerd. Deborah won tijdens de vorige Olympische Spelen in 2004
al brons en sindsdien kampte ze met heel veel tegenslag. Ze overwon een
hardnekkige knieblessure, een hernia in haar nek en verder kreeg ze veel
persoonlijk leed te verwerken door het overlijden van zus en moeder. Ook
wist ze zich moeizaam te kwalificeren voor de Spelen in China.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
RONDE VAN FRANKRIJK INTERNATIONALISEERT VERDER
De publieke belangstelling was wederom enorm met als uitschieter de etappe
met aankomst op Alpe d'Huez. In vergelijking met vorige jaren was de
belangstelling meer internationaal getint. Zag je wat jaren terug naast veel
Fransen, Italianen, Nederlanders, Belgen, Spanjaarden en enkele Duitsers en
Amerikanen nauwelijks andere nationaliteiten, nu is dat anders. Ook
Luxemburgers (veel fans van de broers Schleck), Australiërs (Evans-supporters)
en wielerliefhebbers uit onder meer Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland,
Nieuw-Zeeland, Polen en Portugal moedigden de renners aan.
De internationalisering van de Ronde van Frankrijk uit zich ook in de
aanwezigheid van media uit meer landen dan ooit.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
WIELERTEAMS ZEGGEN PROTOUR VAARWEL
De ProTour is er sinds 2005 en is een initiatief van de UCI. De ProTour
verzekerde de grote wielerteams van een startbewijs in de grote wedstrijden.
De UCI leeft al sinds de start van de ProTour in onmin met de organisatoren
van de grote wielerwedstrijden van Frankrijk (Tour), Spanje (Vuelta) en
Italië (Giro). De aanhoudende strijd tussen de UCI en de grote organisatoren
in het wielrennen heeft gezorgd voor een devaluatie van de ProTour. Als
gevolg hiervan zien de grote wielerploegen geen toekomst in de huidige
ProTour-opzet.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
TENNISTOP VERBREDEN
Door de finalewinst van Nadal is de tennistop op wereldschaal verbreed. Deze
verbreding is goed voor het mondiale tennis. Een uitgebouwde sport als
tennis is niet gebaat bij een jarenlange overheersing door één persoon. Het
doorbreken van de lange hegemonie van Federer door Nadal is dan ook welkom.
Een brede top levert voor de sport meer spanning, maakt de top minder
kwetsbaar en geeft de sport een bredere uitstraling. Hierdoor winnen
toernooien aan belang, neemt de publieke belangstelling toe, wordt
media-aandacht groter en krijgt sponsoring meer omvangrijke mogelijkheden.
De verbreding van de top in de sport is goed voor de organisatoren van
wedstrijden om een of meer wereldtoppers aan te trekken. Een verbreding van
de sport zorgt voor nog meer aandacht van media, belangstellenden en
sponsors. Op naar een verdere verbreding van de sport!
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
ANDER IMAGO WIELRENNEN
Uit marketingoogpunt een sterk merk, de Tour de France. Echter, is het merk
nog hedendaags? Het imago is al jaren wankel gezien hetgeen renners op
medisch vlak doen om zich in en buiten de wedstrijd te manifesteren. Hierop
heeft de Tourorganisatie weinig tot geen grip.
Een ander imago met meer positieve uitstraling is mogelijk. Neem nu de wijze
waarop de Tourorganisatie omgaat met de vrouwen van de wielrenners. De Tour
doet niets voor rennersvrouwen. In vergelijking met voetbalvrouwen, zoals
bij het afgelopen EK voetbal in Oostenrijk en Zwitserland, zijn
rennersvrouwen bij de Tourorganisatie niet in beeld. De rennersvrouwen staan
langs het parkoers in de brandende zon of gutsende regen hun wielrenners aan
te moedigen. De rennersvrouwen krijgen na de aankomst van de karavaan geen
gelegenheid zich te mengen in de drukte bij hun helden en ontvangen van de
media weinig of geen belangstelling. Kortom, wielrennen is wat oubollig en
laat kansen liggen om de sport een meer eigentijds imago te geven. Voor een
ander imago zijn rennersvrouwen nodig; zij kunnen de sport een hedendaagse
glans geven.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
ORANJE KLEURLOOS
Opmerkelijk is wel dat het sparen van de bijna voltallige basiself bij
Oranje in de wedstrijd tegen Roemenië, als laatste tegenstander in de "poule
des doods", de "flow" uit Oranje haalde. Moet je topspelers niet topfit
houden door ze te laten spelen?
Bij Oranje waren teveel spelers die er doorheen zaten. Fysiek, mentaal en
tactisch legde Nederland het af tegen Rusland. Hier is op te trainen in de
lange voorbereidingstijd, niet waar bondscoach?
Guus Hiddink heeft het voor op z'n collega Marco van Basten dat hij op het
juiste moment van voetballers een hecht, gedreven team maakt, dat ver boven
zichzelf uitstijgt. Dat team toonde daarnaast flair en brutaliteit.
De Oranjegekte is voorbij. Voor het Nederlandse voetbal een nieuwe
teleurstelling en voor de commercie rond Oranje ook. Merchandising,
mediabelangstelling, horecadrukte en beleving nu even opzij. Tijd voor een
nieuwe strategie. Wat is die strategie, nieuwe bondscoach Bert van Marwijk?
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
ORANJEKOORTS IS GROOTSE BELEVING
De kwartfinale van het Nederlandse team wordt in de Zwitserse industriestad
Basel gespeeld. Daar worden meer dan honderdduizend Oranjefans verwacht. Op
een inwoneraantal van nog geen tweehonderdduizend mensen in Basel zorgt het
Oranjelegioen voor een ongekende invasie. Voor de aanwezige horeca is het EK
een voltreffer, evenals voor de kijkdichtheid van de media in Europa.
De Nederlandse voetballers, hun omkadering en de media van tevee, radio,
kranten, tijdschriften en internet drukken een stevige stempel op de grootse
EK-beleving. Door deze beleving wordt de Oranjekoorts verder aangewakkerd.
Zelden is Nederland zo in de ban van sport geweest. Het EK-voetbal is een
uitgelezen kans om in Nederland de sportbeleving te laten voortleven. Als
deze marketinguitdaging slaagt, wordt Nederland zelfs een sportland. Werk
aan de winkel voor sporters, sportorganisaties en marketeers!
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
ORANJE SUCCES
De 3-0 overwinning van Oranje betekent voor Italië de grootste nederlaag op
een EK in een kwart eeuw en levert voor Nederland onverwacht grootse vreugde
op. Die vreugde uit zich ook op marketingvlak. Dit komt onder meer tot
uiting bij de beleving van de belangstellenden, de merchandising van
Oranje-artikelen en de omzet in de horeca. Verder is de media-aandacht enorm
bij een goede start van het kampioenschap. Dit laatste is dan weer
interessant voor sponsors en adverteerders.
Slaagt Oranje erin het succes te continueren dan wordt tevens een stevig
fundament gelegd om voetbal nog meer te commercialiseren. Wil dit
slagingskansen bieden dan is er wel de eis om aan supporters voldoende
aandacht te schenken. Het Oranjelegioen met de echte supporters verdient
bijvoorbeeld een groter percentage van de de totale hoeveelheid kaarten.
Anders dreigt een nog grotere onbalans tussen de doelgroepen bij de
verdeling van de wedstrijdkaarten. Ook hier is dus strategie nodig.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
MOUNTAINBIKEN GROEIT NIET DOOR
Het mountainbiken kent wel veel beoefenaren en ook de verkoop van
mountainbikes overtreft die van racefietsen ruimschoots, maar de sport komt
op hoog sportprestatievlak niet aan de bak.
Een prestatiegericht sportbeleid is dan ook broodnodig en hierbij wil het
fietsmerk Merida de nationale bond, KNWU, helpen.
Wil de sport voor de grote massa publiek interessant zijn, meer
media-aandacht trekken en publicitair belangrijk worden voor sponsors dan
moeten er toppers opstaan. In de kern is nodig een duidelijk en effectief
prestatiegericht sportbeleid. Hierin staat marketing centraal. Snel starten
met marketingactiviteiten en daarbij voor de klanten als sporters,
supporters en sponsors in de weer!
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
Het Internationaal Olympsch Comité (IOC) tolereert niet dat tijdens de
Olympische Spelen in China politieke protesten door sporters worden geuit.
De Olympische Spelen die in China in augustus 2008 worden gehouden, mogen
van het IOC niet worden ontsierd door politiek getinte uitingen. Op geen
enkele wijze worden acties van sporters getolereerd. Het IOC treedt dan op
volgens de naleving van regels uit het "Olympic Charter".
Het IOC heeft sinds de kandidatuur van China's Olympisch stad Peking
verwacht dat er politiek getinte ongeregeldheden zouden komen. De acties om
de rondreis door vele landen van de Olympische vlam niet vlekkeloos te laten
verlopen, kunnen slechts een voorproefje zijn.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
WETSVOORSTEL TEGEN VOETBALVANDALISME
Er komt dan een meldingsplicht voor hooligans, een gebiedsverbod om
relschoppers uit de omgeving van voetbalstadions te weren en een verbod op
het rondhangen in groepjes van meer dan vier personen. Hooligans wordt
verboden maximaal drie maanden lang niet in een bepaalde buurt te komen.
Verder kan de Officier van Justitie vandalen verplichten tot het volgen van
therapie tegen agressie of verslaving en dit dan als voorschot op
strafrechtelijke vervolging door de rechter.
En nu nog de implementatie van het wetsvoorstel. Dit kan nog een lange weg
worden eer de Tweede en Eerste Kamer hun "zegje" hebben gedaan en de nieuwe
wet wordt gepubliceerd. Dat kan wel minstens een jaar in beslag nemen. Als
de politiek zich serieus neemt, wordt het wetsvoorstel versneld behandeld.
Het zou dan een langverwacht cadeau zijn en wel voor de aanstaande kerst.
Het imago van de voetbalsport kan dan vanaf begin 2009 door de nieuwe wet
worden verbeterd en menig supporter kan dan met een wat meer gerust gevoel
naar de wedstrijd. Kom politici, nu even doorbijten!
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
FORMULE 1 EIST HET GROTE GELD
De grote teams werken zelfs met een jaarbudget dat zo'n vijfmaal
hoger ligt.
De vereiste hoge financiële inspanningen in de Formule 1-sport leiden ertoe
dat een groot "rennersveld" een utopie aan het worden is. Zo'n twintig
auto's aan de start in een Grand Prix
lijkt een maximum te worden. Verschraling van het deelnemersveld leidt tot
enkele grote teams, waarmee de continuïteit van de sport niet is gediend en
de eisen aan sponsors worden opgeschroefd.
De uitdaging om grote sponsors te
blijven binden aan een Formule 1-team wordt enkel groter. Pleegt de wereld
van Formule-1 geen
roofbouw op teams, sponsors en uiteindelijk ook media?
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
ONRUST BIJ PSV
Gomes haalt uit naar directeur Jan Reker van de voetbalclub uit de lichtstad
in Brabant. Gomes uit zijn teleurstelling in het leiderschap van Reker en
neemt het op voor zijn club in het algemeen en in het bijzonder voor zijn
jonge collega's.
Gomes hekelt het beleid van de voetbalclub om dit seizoen met drie trainers
voor het eerste elftal te werken. Verder is hij teleurgesteld door het niet
nakomen van de belofte om de toegezegde komst van een keeperstrainer en het
slordig omgaan met grote jonge talenten. Gomes wil dan ook niet verder met
Reker bij PSV. Voor zijn uitlatingen in de media heeft Gomes een boete
gekregen.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
Een meer rendabel PSV-stadion?
In het Eindhovense PSV-stadion worden met het jaar meer activiteiten
georganiseerd. Natuurlijk vinden de competitie- en Europese
voetbalwedstrijden van de topclub uit de lichtstad er plaats en worden er
interlands van het Nederlands elftal gespeeld.
In het stadion vinden ook andere activiteiten plaats als optredens van de
bekende zanger Guus Meeuwis en worden bijeenkomsten van organisaties
gehouden in de ruimten onder de tribunes. Een groot stadion brengt de nodige
lasten met zich mee en door het verhuren van het gehele stadion of delen
ervan worden extra inkomsten gegenereerd. Het doel is dan het stadion meer
rendabel maken.
In Eindhoven worden meer sportactiviteiten gehouden dan enkel voetbal, zoals
een groot zwemtoernooi en de jaarlijkse marathon. Dan is er verder het plan
het stadion te gebruiken als het wereldkampioenschap voetbal voor 2018 wordt
binnengehaald.
Zwemmen kan met een innovatieve ingreep ook in het PSV-stadion plaatsvinden.
Zo heeft de Nederlandse zwembond het idee gelanceerd om in 2017 of 2019 het
wereldkampioenschap zwemmen te organiseren in het voetbalstadion. Het bouwen
van een grote zwembak is dan de uitdaging. Geheel nieuw is een dergelijk
idee niet. In het Australische Melbourne is namelijk onlangs een zwembad
gebouwd in de imposante Rod Laver-tennisarena. Het houden van
wereldkampioenschappen zwemmen in het voetbalstadion heeft dan het voordeel
dat ruim dertigduizend bezoekers de wedstrijden kunnen bijwonen en dat is
een bijzonder groot aantal voor zwemmanifestaties. Veel bezoekers zorgen er
ook voor dat onder meer de mediabelangstelling groter wordt en de sponsoring
meer kansen krijgt.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
NOS WEER MET VOETBALSAMENVATTINGEN
De NOS betaalt in de komende vijf jaar 21 miljoen euro per jaar voor de
radio-en televisieuitzendingen van het voetbal. Deze uitzendingen betreffen
samenvattingen op de teevee op vrijdag, zaterdag en zondag en op de radio in
het programma "langs de lijn".
De sportprogramma's worden niet onderbroken voor reclame of
langdurige analyses van deskundigen. Deze onderbrekingen leverden bij menige
kijker de nodige irritatie op en deed het aantal kijkers dalen van ruim drie
miljoen naar zo'n twee miljoen bij de commerciële zenders.
De samenvattingen van de eredivisiewedstrijden zijn met 21 miljoen euro en
dit inclusief productiekosten, nog maar een derde van het bedrag dat de
zender Talpa drie jaar geleden betaalde. Door de aankoop van de mediarechten
poetst de NOS haar imago als sportuitzender weer op.
De lagere inkomsten die de eredivisieclubs met de samenvattingen bij de NOS
ontvangen, wil de CV Eredivisie goedmaken met een eigen betaalkanaal. De
rechtstreekse uitzendingen van voetbalduels moeten dan ook meer dan ooit
opbrengen. Er wordt gerekend op een toekomstig aantal van zeshonderdduizend
abonnees. Of dit lukt is zeer de vraag. Concrete plannen omtrent
betaaltelevisie zijn er zelfs nu nog niet en dat is geen hoopvolle situatie.
In het verleden zijn initiatieven met betaalteevee niet suceesvol gebleken,
zoals Versatel, Sport 7 en Canal+ hebben ondervonden. De uitdaging is nu
snel werk maken van een plan en de uitwerking daarvan om teeveekijkers wat
extra te bieden tegen extra betaling.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
ZWAKKE INTERNE KRACHT BIJ AJAX
Een belangrijke aanbeveling uit het rapport is dat de profielschets van de
algemeen directeur van de Amsterdamse voetbalclub allereerst een voetbalhart
noemt en dat deze persoon het boegbeeld van de club moet zijn. Het boegbeeld
is dan dus niet de voorzitter. Onder deze directeur werkt een trainer met de
nodige managementcompetenties. Een variant is hierbij dat er wordt gekozen
voor een sterke technisch directeur met daaronder een trainer voor het
eerste elftal. De voortdurende strijd tussen technisch directeur en trainer
behoort dan eindelijk tot het verleden.
Verder blijkt uit het rapport dat het transferbeleid een sterke verbetering
moet ondergaan. Relatief goedkope spelers werden aangetrokken, maar bleken
te weinig versterking te geven. Ajax heeft dan geen spelers aangetrokken met
een grote sportieve bijdrage voor het eerste elftal. Dit wil zeggen in het
vervolg kiezen voor spelers met echte kwaliteiten.
Het fonds Ajax van de beurs halen is ook een rigoureuze aanbeveling in het
rapport. Het gevolg hiervan is dat de club dan geen volledige financiële
opening van zaken hoeft te geven. Hieruit volgt dat de club niet geheel
transparant hoeft te zijn in de communicatie naar belanghebbenden en
belangstellenden. Dit past niet bij een grote openheid van zaken, maar maakt
de omgeving niet "bij alles" onrustig. Ajax moet bij het verlaten van de
beurs aandelen gaan inkopen. De vraag is of dit realistisch is; er zijn
namelijk vele aandeelhouders die op grond van emotionele waarde hebben
geïnvesteerd in aandelen van de club. Deze aandeelhouders kunnen vasthouden
aan hun bezit, ook al levert een aandeel Ajax niets op en daalt de
beurswaarde. Inkoop van alle uitstaande aandelen wil zeggen vijf miljoen
keer een bedrag van euro 7,50 neertellen, omdat de actuele koers 7,50
bedraagt.
Bij een sportclub speelt emotie doorgaans een grote rol. Bij Ajax moet dan
ook voetbal op de eerste plaats komen en behoort de betrokkenheid van
management en personeel bij de club groot te zijn.
Ajax, je bent toch een voetbalclub! Straal dat dan voortdurend uit, doe aan
klantenbinding en koester supporters en sponsors!
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
In het Nederlandse voetbal wordt het plan om te komen tot een Topklasse meer
en meer werkelijkheid. De Topklasse wordt geplaatst tussen de eerste divisie
en de huidige hoofdklassen van het amateurvoetbal.
De invoering van de Topklasse is noodzaak voor innovatie in het voetbal. De
doorstroming van het amateur- naar het betaald voetbal wordt hierdoor
gestimuleerd. De Topklasse kan uitgroeien tot de opleidingscompetitie van
talent om naar het betaalde voetbal door te groeien en ook voor clubs met
ambitie om op een hoger niveau te spelen.
Het onderscheid tussen betaald- en amateurvoetbal wordt door de invoering
van de Topklasse kleiner. Het wordt dan mogelijk dat de clubs uit de eerste
divisie kunnen degraderen. Nu is echter degradatie uit de eerste divisie
niet mogelijk. Deze "closed shop" staat op zeer gespannen voet met het
besluit van de wereldvoetbalbond, FIFA, dat verplicht tot openstelling van
de competities. Verder is de eerste divisieregeling in strijd met het
geldende mededingingsrecht.
De Topklasse wordt mogelijk in het voetbalseizoen 2009/2010 realiteit.
Vanuit marketingperspectief biedt de Topklasse kansen voor grotere beleving
bij voetballiefhebbers, een competitie met de nodige media-aandacht,
groeiende interesse van sponsors en betere doorstroming van voetbaltalenten
en clubs naar een hoger niveau. Kortom, de Topklasse zet de voetbalsport nog
nadrukkelijker op de kaart.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
CITYMARKETING VOOR DE SPORTSTAD
Sport is een wezenlijk onderdeel bij citymarketing. Om echt een sportstad te
zijn, moeten in een stad ook grote sportevenementen worden gehouden en dan
niet alleen van nationale, maar ook van internationale allure. Sport als
product is dan een wezenlijk onderdeel van de marketing van een stad. Een
sportstad moet aan nog andere eisen voldoen, wil er echt van een sportstad
sprake zijn. Hierbij zijn onder meer te noemen grote sportorganisaties die
op landelijk niveau opereren, vele sportverenigingen en talrijke
sportaccommodaties. Sportstad zijn impliceert ook als gemeente de nodige
middelen voor sport vrijmaken en dit naast breedtesport ook voor topsport.
Wil marketing voor een sportstad impact hebben dan is planmatig werken
vanzelfsprekend. Een citymarketingplan wordt dan periodiek gemaakt en
bijgesteld. Een echte sportstad heeft daarenboven specifiek beleid om
topsporters te ondersteunen en sporttalenten te ontwikkelen. Citymarketing
voor een sportstad toepassen wil dan zeggen het beschikken over en toepassen
van marketingcompetenties.
In Nederland onderscheiden grote steden zich op het gebied van citymarketing
als Amsterdam en Rotterdam. Echter, ook een stad als Eindhoven met ruim
tweehonderdduizend inwoners is op weg om als sportstad meer dan ooit op de
kaart te komen. De lichtstad doet dat met de sportingrediënten als
topzwemmen, marathon en natuurlijk met voetbalclub PSV.
terug naar OVERZICHT ITEMS 2008
CITYMARKETING: DUBAI SPORTS CITY
In Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) wordt met grote vaart een complete
sportstad gebouwd. Imposante sportgebouwen, uitgestrekte winkelcentra en
vele luxe appartementen voor sporters, bezoekers en inwoners worden binnen
enkele jaren gerealiseerd. Zo is er een multisport stadion dat plaats biedt
aan 60.000 toeschouwers voor onder meer voetbal, atletiek en rugby. Andere
sportstadions worden gebouwd voor cricket en hockey en ook komt er een
indoorarena voor specifieke zaalsporten. Verder worden er voor de sport in
opkomst, golf, "18-holes"-banen aangelegd.
Sportevenementen op allerlei niveaus worden gecombineerd met een ongekende
woonlevensstijl. Op sportgebied komen er opleidingsinstituten, zoals een
Manchester United Voetbalschool, een wereldcricketacademie, een golfschool
en een tennisacademie. Daarnaast worden er internationale scholen gevestigd,
evenals medische topcentra en uitgestrekte detailhandelsplaza's. De
volledige oplevering van alle accommodaties is gepland voor 2010. De
commerciële impact is dan ook groots en strategisch bezien uitermate
doordacht voor het vruchten plukken gedurende een lange termijn.
Met Dubai Sports City wordt de combinatie van de toekomst van leven én sport
realiteit. In Nederland ontbreekt helaas dergelijke daadkracht; hier zijn
wel geen oliedollars, maar toch wel aardgaseuro's... Een kwestie van keuzes
maken!
De beste sporters van 2008 zijn Olympisch getint. De winnaars bij de
sportverkiezingen zijn dan ook gouden medaillewinnaars van de Olympische
Spelen in China. Zwemmer Maarten van der Weijden, met een verhaal achter de
sporter, is de sportman van het jaar en wielrenster Marianne Vos de
sportvrouw van 2008. De waterpolovrouwen zijn de sportploeg, Esther Vergeer
is winnares bij de paralympische sporters en waterpolotrainer Robin van
Galen is de coach van het jaar.
Sportman Maarten van der Weijden heeft tijdens de sportverkiezing officieel
zijn afscheid aangekondigd. De last van het intensief blijven trainen tot de
volgende Olympische Spelen valt hem erg zwaar. Hij richt zich nu meer op
zijn ambassadeurschap van de kankerstichting. De zwemmer overwon in 2001
acute leukemie en de beloning tot sportman van 2008 is dan ook meer dan
verdiend. Het is nu uitkijken naar het boek over zijn leven met diepe dalen
en hoge toppen. Maarten van der Weijden is een bijzonder voorbeeld en dat
niet alleen voor sporters en niet-sporters, maar ook voor ambassadeurs in
organisaties. Maarten is een uitstekend voorbeeld als merk in de
marketingcommunicatie
Na een teleurstellend optreden in de Champions League, geen plaats kunnen
afdwingen voor het UEFA Cup-toernooi en de voortijdige uitschakeling in de
nationale bekercompetitie, resteert enkel voetbal in de Eredivisie.
Financiële en sportieve vooruitzichten kunnen dan ook opmerkelijk beter
zijn.
Het per 30 juni 2008 afgesloten boekjaar en de onlangs gepubliceerde cijfers
laten voor voetbalclub Feyenoord een rentedragende schuld zien van zo'n 17
miljoen euro en een negatief eigen vermogen van ruim 6 miljoen euro. In
financieel opzicht staat de club er niet erg gezond voor en dit ondanks het
feit dat de jaaromzet is gestegen tot 43 miljoen euro.
Feyenoord kan slechts veel geld genereren door een of meer spelers te
verkopen en daarbij geldt dat kwaliteit en prijs "hand in hand" gaan. De
verkoop van spelers tegen een hoog bedrag gaat dan ook gepaard met het
verlies aan kwaliteit. Het inboeten aan kwaliteit komt het prestatieniveau
niet ten goede en daardoor blijven grootse sportprestaties uit. Door het
gebrek aan sportprestaties op niveau trekt de Rotterdamse club geen grootse
investeerders aan en blijven belangrijke sponsors aan de zijlijn staan.
De roemruchte club uit Rotterdam-Zuid kent een zware overhead met allerlei
functies die grote happen nemen uit het budget. Zo blijft er minder geld
voor de spelers over en is de club, waar bij elke thuiswedstrijd maar liefst
zo'n 40.000 toeschouwers komen, weinig toekomstgericht. Een heldere
structuur met een beperkt aantal personen in de organisatie schept een
klimaat waar er naar verhouding meer geld overblijft voor een verhoging van
de kwaliteit van de spelersgroep. Wordt dit realiteit en doet Feyenoord weer
mee in de top van de eredivisie dan lonkt Europees voetbal.
In Nederland kent het vrouwenvoetbal een opvallende groei. Zo neemt het
bezoekersaantal voor de wedstrijden in de vrouweneredivisie toe, worden er
meer wedstrijden georganiseerd, stijgt het spelniveau, neemt de
media-aandacht toe en groeit het aantal voetballende vrouwen in clubverband.
Het vrouwenvoetbal is dan ook een zeer snel groeiende sporttak. Eind 2008
zijn er zo'n 107.000 vrouwen in alle leeftijdsklassen als lid ingeschreven
bij de voetbalbond (KNVB). Twee jaar geleden was dit aantal nog 82.000!
Een topclub, als AZ uit Alkmaar, wil door het vrouwenvoetbal meer mensen een
binding met de club laten krijgen en zo handelen ook andere clubs op
eredivisieniveau en in lagere klassen. Er is dan visie in een voetbalclub om
een kansrijke doelgroep te bedienen en door breder gedragen activiteiten de
club een positieve impuls te geven.
Het vrouwenvoetbal wordt meer en meer in Nederland omarmd en dat niet alleen
door sporters, maar ook door sponsors. Waar blijven de clubs die nog niet
voor vrouwen hun voetbal bieden? Is er bij menige club nog een
mentaliteitsverandering in het bestuur nodig om oog te hebben voor deze
groeiende en steeds meer bloeiende en boeiende doelgroep?
De gemeente Rotterdam heeft de start van de Ronde van Frankrijk toegewezen
gekregen voor de editie van 2010. De organisatie van het grootste
wielerevenement had de keuze uit twee Nederlandse steden, namelijk Utrecht
en Rotterdam. Beide steden hebben voldaan aan de door de Tourorganisatie
gestelde eisen. Aangezien beide kandidaturen in orde zijn bevonden, ging het
volgens marketingprincipes over het extra dat een stad kan bieden.
De kern bij klantgerichtheid is iets meer doen dan je hebt beloofd. Welnu,
Rotterdam heeft wat meer te bieden. Een les voor Utrecht en ... voor 2013
kan deze stad een herkansing krijgen. Rotterdam kan nu met citymarketing
verder aan de slag.
De plannen omtrent het oprichten van een nieuwe betaald voetbalclub in het
zuiden van Limburg heeft tot veel, verwachte commotie van supporters geleid.
De eredivisieclub Roda JC uit Kerkrade en de eerste divisionist Fortuna
Sittard willen, onder meer dan politieke belangstelling, door een fusie tot
een gezonde betaald voetbalorganisatie komen. Deze nieuwe voetbalclub moet,
met meer sponsorinbreng, gaan meedraaien in de (sub)top van de eredivisie.
Roda JC heeft te weinig achterban en daardoor te beperkte middelen om op
hoog niveau sportief actief te zijn en de club uit Sittard heeft opvallend
grote financiële problemen. Beide clubs kunnen door de handen ineen te slaan
een groter gebied bestrijken en daardoor meer belangstelling en inkomsten
genereren.
Dat het Maastrichtse MVV niet met de fusieplannen meedoet, ligt ook in de
lijn van de verwachting. De groep rond voetbalclub MVV kent een sterk
chauvinisme en daar is het geluid te horen dat liever op wat lager niveau in
de eerste divisie wordt gespeeld dan door fusie in de hoogste divisie.
De Tilburgse eredivisionist Willem II heeft met de gemeente Tilburg een
convenant getekend voor meer maatschappelijke betrokkenheid in de voormalige
wolstad. De voetbalclub gaat zich nadrukkelijker in de stad laten zien in
het seizoen 2009/2010 en zo de maatschappelijke rol van de club benadrukken.
Willem II doet met de grotere maatschappelijke betrokkenheid een goede zaak
om een imago van "meer dan voetbalwedstrijden" te verkrijgen en spint hier
ook in financieel opzicht garen bij.
Wie volgt ...?
In het gehouden NK afstanden wonnen schaatsers van twee commerciële ploegen
de tien titels. De Nederlandse top van het schaatsen is dan slechts over
twee ploegen verdeeld. Dit brengt risico's voor de continuïteit van het
topschaatsen met zich mee omdat er slechts twee wat grotere, dominante
prestatieteams in actie zijn. Het is dan ook dringen voor de wat betere
schaatsers om in een grote commerciële schaatsploeg te worden opgenomen.
Wil de schaatssport echt professionaliseren en niet te afhankelijk zijn van
een of enkele natuurtalenten, dan is er beleid nodig voor structurele,
voortdurende talentontwikkeling en zijn er wat meer grotere commerciële
ploegen nodig waar ook aan talentontwikkeling wordt gedaan.
De Italiaanse renstal Ferrari overweegt het vertrek uit de Formule 1.
In 2009 maakt het wielerpeloton opnieuw kennis met de Amerikaan Lance
Armstrong. Armstrong neemt al in januari deel aan de Australische Tour Down
Under en vertrekt op 9 mei in de honderdjarige Giro d'Italia om in juli in
de Tour de France van zich te doen spreken.
De zevenvoudig winnaar van de Ronde van Frankrijk rijdt voor het eerst in
zijn wielerloopbaan de "Giro" en dat als een meer dan goede voorbereiding op
de "Tour" en ... met de hoogste eindklassering als doel.
Armstrong, die in 2005 stopte met wielrennen, pakt weer de racefiets om zich
op hoog sportief niveau te manifesteren. De Amerikaan wil veel
belangstelling krijgen en de aandacht vestigen op het omgaan met kanker, het
vechten tegen de ziekte en als overwinnaar uit de strijd komen. Ongetwijfeld
liggen er meer redenen ten grondslag aan zijn rentree in de wielersport,
maar Armstrong genereert door weer te gaan fietsen niet alleen veel
aandacht, maar ook veel geld voor de strijd tegen kanker. Hij laat zien dat
een mens met wilskracht meer bereikt dan velen voor mogelijk houden. Lance
Armstrong is in de marketingcommunicatie voor branding een icoon om als
persoon een sterk merk te zijn en sponsoring te laten slagen.
Het in 2005 gestarte A1GP autoracen groeit in populariteit en dat uit zich
in 2008 in het aantal deelnemende landenteams, de wedstrijdkalender, de
bezoekersaantallen en de media-aandacht.
A1GP is gepositioneerd als tegenhanger van de Formule 1 en kent per
wedstrijdweekeinde drie racedagen. Op vrijdag zijn er vrije trainingen en
Rookie Tests waar beginnende coureurs een trainingsrit afleggen. De zaterdag
staat in het teken van onder andere kwalificatieronden. Op zondag worden de
sprintrace en de hoofdwedstrijd verreden, waarbij punten te verdienen zijn.
Deze punten worden toebedeeld aan de landenteams en niet aan de individuele
coureurs. Elk team mag per weekeinde maximaal drie coureurs inzetten. Voor
Nederland neemt deel het Team Netherlands, dat onder leiding staat van de
bekende oud-coureur Jan Lammers.
In Nederland worden de races in Zandvoort gehouden en verder nog in tien
andere landen. Vanuit marketingperspectief bezien is het een gouden greep
een ander concept te plaatsen tegenover de Formule 1. De populariteit van de
sport groeit en A1GP wordt een echt merk.
Het is de hoogste tijd dat er meer kwaliteit in het Nederlandse voetbal
komt. Het gaat dan niet alleen over scheidsrechters, maar ook over spelers,
trainers en organisaties.
Na elke speelronde is er wel commentaar op betwistbare beslissingen van
scheidsrechters. Daarbij dringt de noodzaak van een verhoging van de
kwaliteit van de arbiters zich op. Dit niet enkel om correct te handelen en
te beslissen in spelsituaties, maar ook voor presentatie in velerlei
omstandigheden in en rond het veld. Hier is in de professionalisering nog
wel een slag te maken.
Dan de vraag of er geen specifieke scholing moet komen in navolging van
specifieke trainingen? Waar blijft de voetbalbond om nu eens echt werk te
maken van het gericht opleiden van specialisatietrainers? Het volgen na de
bekende basisopleiding van gecertificeerde cursussen voor het trainen van de
conditie en ook bij het opleiden van spitsen en keepers, is een
noodzakelijke eis om in het betaald voetbal meer kwaliteit te leveren.
Kan er vervolgens nog wat meer werk gemaakt worden van het opleiden van
jeugd? In een land waar het opleiden van jeugdspelers bij menige club zeer
serieus wordt opgepakt, is het opvallend dat weinig van die spelers
doorbreken op het hoogste niveau. Ook hier wat meer aandacht voor
opwaardering van het competentieniveau van trainers. Aan de
voetbalorganisaties de uitdaging om hun beleid meer marketinggericht te
maken en wel zodanig dat de geleverde kwaliteit omhoog gaat.
Het teeveeprogramma Voetbal Insite keert half september en wel op maandag
terug op de RTL-zender.
Aanvankelijk schrapte de omroep RTL7 het voetbaldiscussieprogramma wegens de
naar verhouding hoge productiekosten en door het overgaan van de
televisierechten van de commerciële omroep naar de publieke zender NOS.
Door het vinden van sponsors is er een doorstart van Voetbal Insite naar
Voetbal International. Het voetbalmaandblad Voetbal International is een
voor de hand liggende sponsor, waar het programma nu naar is vernoemd. De
andere sponsor is het biermerk Jupiler. Ook dit is geen verrassing omdat
Jupiler al sponsor is van de "eerste divisie" in het betaalde voetbal.
Het hernieuwde programma voorziet in een duidelijke behoefte; het vorig
seizoen trok het teeveeprogramma gemiddeld ruim 700.000 kijkers per
uitzending.
De opzet van het programma is enigszins aangepast en is nu zonder publiek.
Hierdoor is het kostenplaatje wat lager komen te liggen. De
televisiepersoonlijkheid Johan Derksen, die hoofdredacteur van het blad
Voetbal International is, blijft met presentator Wilfred Genee het programma
dragen.
Het initiatief om het voetbalprogramma aan een voetbalsponsor te koppelen,
is een treffend voorbeeld voor de marketingcommunicatie naar een specifieke
doelgroep televisiekijkers. Wie volgt?
Voor Nederland zijn de meeste medailles op de Olympische Spelen in Peking
door vrouwen behaald. Zo wonnen vrouwen zes van de zeven gouden plakken en
driekwart van al het Nederlandse eremetaal.
Verklaring hiervoor? Bezitten vrouwen meer wilskracht dan mannen, of
beschikken zij over grotere ambities in vergelijking met mannen? Of heeft de
Nederlandse topsport al dan niet bewust ingezet op vrouwen naar de sporttop?
Wellicht zat het ongekend mee in bepaalde sportdisciplines...
Feit is wel dat landen als Roemenië en China, en in het verleden
Oost-Duitsland (DDR), bewust investeringen hebben gedaan in enkele
vrouwensporten omdat dit veel rendement heeft in sporttakken met weinig
internationale allure en bijgevolg is er in enkele sporten minder grote
concurrentie voor een podiumplaats.
Zou het dan geen strategie voor Nederland kunnen zijn om specifiek te
investeren in topsport voor vrouwen waarbij de sporttak geen mondiale
uitstraling heeft. Maakt het overigens wat uit in welke sportdiscipline
Olympisch metaal wordt behaald? Londen in 2012 wordt dan voor Nederland
medaillerijker dan Peking in 2008. Een kwestie van marketinggerichte
strategische keuzes maken.
China heeft met het organiseren van de Olympische Spelen een sterk staaltje
van countrymarketing geleverd. Het land is erin geslaagd enkel hetgeen
belangrijk was als belangrijk te etaleren, namelijk goede prestaties
neerzetten op sport en organisatorisch gebied. China behaalde veruit de
meeste gouden medailles en organiseerde meer dan goed het mega-evenement.
Jacques Rogge, de voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité, sprak
van buitengewone Spelen.
China heeft indruk gemaakt met waarmee en de wijze waarop het land zich op
de kaart wilde zetten en is daarin ook geslaagd. De opvallend fraaie
accommodaties, de logistieke hoogstandjes, de indrukwekkende openings- en
sluitingsceremonie, de sublieme televisieregistraties, het feilloos laten
verlopen van alle activiteiten en het winnen van het medailleklassement
zorgden voor een geweldige uitstraling. Countrymarketing, via de sport,
heeft er een uitstekend voorbeeld bij.
De tegenslagen kostte haar drie jaar van haar topsportcarrière. Terugkeer op
het hoogste niveau leek niet meer haalbaar. Echter, de tegenslagen gaven
haar kracht om te blijven knokken om grootse sportprestaties neer te zetten.
En ... dat lukte in China!
Uit marketingoogpunt bezien is Deborah Gravenstijn het toonbeeld voor het
judo. Haar passie voor sport in de marketingcommunicatie laten doorklinken,
is te zien als een schitterend uithangbord voor de judobond om mensen voor
judo te interesseren en voor sporters om door te knokken. Een
media-uitdaging voor de judobond!
De Ronde van Frankrijk is jaarlijks het sportieve hoogtepunt van de maand
juli. Zo ook deze keer met duizenden belangstellenden langs de wegen, vele
uren media-aandacht en een grote inbreng door sportsponsoring. Ook was de
Tour de France dit keer een spannende editie die pas op de voorlaatste dag,
tijdens de individuele tijdrit, werd beslist.
De professionele wielersport internationaliseert verder en dit brengt voor
merkenteams kansen om internationaal opererende ondernemingen als sponsor
aan te trekken. Hier zou de internationale wielrenunie (UCI) al intermediair
een cruciale rol moeten vervullen en zich zo sterker maken ten opzichte van
de organisatoren van de Ronde van Frankrijk (ASO). De kans bestaat namelijk
dat de rol van de UCI door de commerciële ASO verder wordt verkleind in het
professionele wielrennen.
Wil een team actief zijn in de professionele wielersport dan is een budget
van wel zo'n tien miljoen euro per jaar zeker nodig. Grote ondernemingen met
internationale activiteiten lenen zich dan ook bij uitstek om via de
wielrennerij met marketingcommunicatie succesvol te zijn. De zoekopdracht is
dan ook: grote sponsors vinden.
De ProTour is als cyclus van topwedstrijden van de internationale
wielrenunie (UCI) ten dode opgeschreven. Alle grote wielerteams hebben
tijdens de eerste rustdag van de Ronde van Frankrijk te Pau in een
gezamenlijke verklaring de samenwerking in de ProTour opgezegd. Per 1
januari 2009 verlengen de wielerploegen hun ProTour-licentie dan ook niet.
De toekomst van de grote wielerploegen is gebaat bij een heldere structuur
en organisatie van grote wedstrijden. Het is dan ook dringend nodig dat de
wielerteams, de UCI en de grote organisatoren elkaar vinden om tot een
kansrijke opzet te komen. Kan de sport wat meer garanties bieden dan zijn
sponsors hierbij zeer gebaat en dit geldt ook voor de werkgelegenheid in de
wielersport. Aan de onderhandelingstafel!
De overwinning van Rafael Nadal op Roger Federer heeft ervoor gezorgd dat de
absolute wereldtennistop is verbreed. Federer en Nadal, de nummers een en
twee in het tennis, zijn meer dan ooit aan elkaar gewaagd. Dit kwam
duidelijk tot uiting in de bijna vijf uur durende finale op Wimbledon.
De Ronde van Frankrijk 2008 is 3559 km fietsen in drie weken van Brest tot
in hartje Parijs. Met daarbij de bekende bergen, tijdritten, massasprints,
reclamekaravaan, mediadrukte, medische controles en duizenden
belangstellenden langs het parkoers. Een concept dat al jaren geldt en bij
een groot publiek aanslaat. Daarbij een vastberaden Tourorganisatie, die een
eigen koers vaart en zich sterk opstelt tegenover de regelgeving van de
internationale wielerbond UCI.
Guus Hiddink haalde met "zijn" Rusland volkomen verdiend de halve finale van
Euro 2008 ten koste van het Nederlands voetbalelftal. Oranje had in de
voetbalwedstrijd niets in te brengen tegen de Russen en verloor terecht. Een
flitsende Russische ploeg won verdiend.
Oranje was tegen Rusland kleurloos, gewoon niet goed genoeg om van Hiddink's
team te winnen. Het Nederlands elftal was geen schim van de eerste drie
wedstrijden op Euro 2008.
Na drie overwinningen op het Europees Kampioenschap (EK) voetbal, tegen
achtereenvolgens Italië, Frankrijk en Roemenië, is de Oranjekoorts flink
toegeslagen. Versierde supporters, huizen, cafés, auto's, straten en
pleinen, maken van het voetbalsucces een ware beleving. In het
voetbalstadion waar het Nederlands elftal speelt, is oranje de hoofdkleur.
Tijdens de gespeelde wedstrijden in de Zwitserse hoofdstad Bern bevolkten
tienduizenden Oranjefans de straten en pleinen. Dit gaf niet alleen voor
Nederlanders een speciale beleving, maar zeker ook voor de inwoners in het
gastland.
Het Nederlands voetbalelftal maakte in haar openingswedstrijd van het
Europees Kampioenschap (EK) in het Zwitserse Bern korte metten met regerend
wereldkampioen Italië.
Het Nederlandse mountainbiken stagneert in de groei van het leveren van
grootse sportprestaties. Bijgevolg hangen olympische startbewijzen aan een
zijden draadje. Het is opmerkelijk dat dit in Nederland voorvalt. In alle
overige wielerdisciplines kent Nederland talenten en toppers en dat onder
meer zowel op de weg, als op de baan en in de cyclocross.
De opdracht is dan verder behalve talenten te ontdekken, deze ook te
ontwikkelen.
Dat er acties van sporters worden verwacht, is te begrijpen als de
geschiedenis erop wordt nagezien. China wordt al jarenlang en vooral tijdens
de recente maanden, dit laatste door de komende Olympische Spelen, zwaar
bekritiseerd op het terrein van de mensenrechten. Het IOC is dan ook bezorgd
dat het imago van de Spelen wordt aangetast als sporters protesten of
steunbetuigingen uiten. Deze uitingen gaan dan zeker over de schending van
de mensenrechten in China en over China's politiek ten aanzien van Tibet.
Het "Olympic Charter" vermeldt onder andere dat geen enkele uiting van
politieke, religieuze of racistische propaganda is toegestaan in Olympische
plaatsen. Deelnemende sporters aan de Spelen weten dat er regels zijn en dat
deze worden nageleefd. Zo kan tot diskwalificatie van een sporter worden
overgegaan en ook tot verwijdering van deze sporter uit het Olympische
atletendorp, waar de sporters zijn gehuisvest. Het Olympisch toernooi moet
dus politiek schoon blijven.
Eindelijk ... na zo'n vijftien jaar
gepraat is er een wetsvoorstel tegen voetbalvandalisme. Vrijdag 9 mei 2008
werd het wetsvoorstel door het kabinet goedgekeurd.
Het verdwijnen van de Formule 1-renstal
Super Aguri
toont andermaal aan dat er hoge investeringen in de autosport nodig zijn.
Hoge bedragen zijn niet alleen nodig om te overleven in de Formule 1, maar
ook om grootse sportprestaties neer te zetten.
Het vinden van grote investeerders is ook in de mondiale Formule 1-sport een
uitdaging van formaat. Super Aguri
kon de vereiste middelen niet bij elkaar krijgen. Belangrijke, grote
sponsors zijn in de autosport namelijk onmisbaar. Zo geldt in de Formule 1
voor het jaar 2008 een noodzakelijk bodembudget van ongeveer 100 miljoen
dollar.
De publicitaire onrust die PSV-doelman Heurelho Gomes in de media heeft
gebracht, staat in schril contrast tot de vreugde bij het behalen van de
vierde landstitel op rij door de Eindhovense topclub.
PSV krijgt door de uitspraken van de bijzonder populaire doelman een lawine
aan negatieve publiciteit. Deze publiciteit is niet bepaald gunstig voor het
imago van PSV. Welke organisatie zit er nu op negatieve publiciteit te
wachten? Zeker toch niet een topvoetbalclub? Een organisatie die weet wat er
leeft, voorkomt negatieve voorvallen! Of is een voorgenomen breuk in het
spel?
Sport op de zondagavond op de televisie begint dan om 18 uur met overige
sporten en van 19 tot 20 uur staat het Nederlandse competitievoetbal
geprogrammeerd.
Kopstukken in de Ajaxorganisatie liggen meer dan ooit onder vuur. Met name
de algemeen directeur, voorzitter en technisch directeur krijgen fikse
kritiek te slikkken in het door een onderzoekscommissie uitgebracht rapport,
genaamd "Ajax, de weg naar winst".
Dit rapport belicht het bestuurlijke en voetbaltechnische beleid van de club
in de afgelopen tien jaar.
Hoe nu verder? Enkele ingrepen op de korte termijn dringen zich op. Het
huidige bestuur kan terugtreden en voor erelid , ex-topspeler en oud-trainer
Johan Cruijff is er eindelijk de mogelijkheid niet meer officieel aan de
zijlijn te staan en op voetbaltechnisch gebied orde op zaken te stellen. Ook
is er rust nodig in de club. Daadkracht uiten en tonen is dan het devies en
dit niet enkel op het voetbalveld.