Financiële
crisis saneert voetbal (13-01-2009)
Oudere items vindt U terug in het
archief !!!
klik hier voor
Home
NEDERLANDSE HANDBOOGBOND WERKT MEER
SAMEN MET IVA
De Nederlandse Handboogbond gaat met de IVA Groep uit Rotterdam met ingang
van 2010 een nauwere samenwerking aan. IVA werkt al enige tijd samen met de
Nederlandse Handboogbond en deze relatie wordt vanaf 2010 versterkt.
IVA drukt met ingang van 2010 "Handboogsport", het officiële magazine van de
bond. Het magazine verschijnt vijfmaal per jaar met een oplage van bijna
negenduizend exemplaren. Daarnaast verzorgt IVA ook de postverwerking van
het magazine naar de leden.
IVA levert als sponsor een aanzienlijke bijdrage aan de bond door het
betaalbaar maken van een professioneel magazine voor de leden van de
handboogsportbond.
De Nederlandse Handboogbond, die kantoor houdt in het Brabantse Rosmalen,
heeft voor de IVA Groep gekozen door de bijzonder goede ervaringen met
eerdere activiteiten. Zo heeft IVA het informatieboekje over de
handboogsport ontworpen, geprint en gesponsord.
De Nederlandse Handboogbond is een relatief kleine bond, echter de
marketingsamenwerking die met de IVA Groep steeds meer vorm krijgt is een
voorbeeld van sponsoring voor menig grote sportbond.
terug naar overzicht items
Sportgala 2009 een mediaspektakel
In de Amsterdamse RAI zijn de sportprijzen uitgereikt voor het jaar 2009.
Tijdens het Sportgala 2009 worden uit de genomineerde sporters de winnaars
gekozen door de Nederlandse sportelite.
Monique van der Vorst werd de nummer één bij de gehandicapte sporters. Zij
pakte onder meer de wereldtitel in het aangepast wielrennen en werd Europees
winnares in de triatlonsport en hierin ook winnares van de "Ironman van
Hawaii". Topturner Epke Zonderland werd sportman en wielrenster Marianne Vos
sportvrouw van het jaar. Het kwartet estafettezwemsters, Heemskerk, Dekker,
Kromowidjojo en Veldhuis, won de prijs van de sportploeg. De huidige
voetbaltrainer van het Duitse Bayern München, Louis van Gaal, werd gekozen
tot coach van het jaar en dat gezien zijn prestaties met het Alkmaarse AZ.
Het Sportgala is voor vele sporters een leuk feestje. Voor sporters is het
een eer genomineerd te zijn. De avond van het Sportgala kent veel
showelementen en is bij uitstek een mediaspektakel. Dit is wel de klacht die
meermaals wordt geuit. De vraag is wat dan wel een goede formule is? Wie
heeft een "beter" format?
terug naar overzicht items
MERK TIGER WOODS IN VRIJE VAL
Sportdrankproducent Gatorade heeft als sponsor het contract met topsporter
Tiger Woods beëindigd. Gatorade stopt ook met de verkoop van een speciaal
aan Woods verbonden sportdrank. Verder zijn Tiger Woods golfartikelen in
Amerika in de uitverkoop.
De oorzaak?
Tiger Woods is wereldwijd de meest bekende en succesvolle golfer. Hij heeft
vele sponsorcontracten en daardoor zijn er nogal wat bedrijven die door
sponsoring de naam van Woods aan hun producten of bedrijf verbinden. Is het
imago van de topsporter positief en hoog in aanzien bij de verschillende
doelgroepen, dan profiteert de sponsor daar van in de marketingcommunicatie.
Dit heeft dan gevolgen voor de omzetstijging van het bedrijf. Is de
topsporter in opspraak dan komt de sponsor in een geheel ander daglicht te
staan. En ... met de nadelige commerciële gevolgen van dien.
Tiger Woods is op negatieve wijze in het nieuws gekomen. Het naar buiten
komen van zijn buitenechtelijke affaires hebben het merk Tiger Woods
aangetast. Reclames en advertenties waarin Woods een rol heeft, zijn van de
Amerikaanse televisie verdwenen. Het merkimago van Tiger Woods is immers
behoorlijk beschadigd door het in het nieuws komen van zijn privéleven. Het
merk Tiger Woods is dan ook in een commerciële vrije val.
terug naar overzicht items
MESSI VOETBALLER VAN HET JAAR 2009
De Argentijnse aanvaller van het Spaanse FC Barcelona, Lionel Messi, is
verkozen tot Europees voetballer van het jaar.
De 22-jarige Argentijn heeft verreweg de meeste punten gekregen. De
topvoetballer van FC Barcelona won met zijn club in 2009 vele prijzen: de
Champions League, de Spaanse landstitel en de nationale beker Copa del Rey.
Het tijdschrift France Football organiseert de uitverkiezing en nodigt 96
sportjournalisten uit hun stem uit te brengen. Messi heeft maar liefst 473
punten behaald en de nummer twee, Cristiano Ronaldo, de winnaar van vorig
jaar, slechts 233 punten. Nooit eerder is het verschil in punten tussen de
nummers één en twee zo groot geweest. Voor Messi is het dus een afgetekende
overwinning.
Dat FC Barcelona in 2009 over uitstekende voetballers beschikt blijkt ook
uit de verkiezingsuitslag. De nummers drie, vier en vijf, Xavi, Andrés
Iniesta en Samuel Eto'o, hebben ook in 2009 voor de Catalaanse topclub
gespeeld.
Opvallend is verder dat zich onder de dertig genomineerden geen enkele
Nederlandse voetballer bevindt.
Het merk Messi is nu veel goud waard. Kan dit merk nog beter verzilverd
worden?
terug naar overzicht items
HEERENVEEN ALS SPORTSTAD SUCCESVOL MET
CITYMARKETING
Het Friese Heerenveen is de vierde Sportstad van Nederland geworden. Na
Amsterdam, Eindhoven en Papendal is de Friese plaats ook in het rijtje
opgenomen van erkende Nederlandse centra voor Topsport en Onderwijs. Deze
vier plaatsen staan voor de ontplooiing van sporttalent. De centra moeten
voor topsporters optimale omstandigheden bieden. Dit impliceert onder meer
contracten aangaan met minstens tien sportbonden, vijftien bondsprogramma's
aanbieden en zo'n honderdvijftig topsporters actief laten zijn.
Voor het verwerven van de status is veel geld nodig om de investeringen
mogelijk te maken. Voor een belangrijk deel komen de financiën van de
provincie Friesland, de gemeente Heerenveen en Sportclub Heerenveen. Ook De
Friesland Zorgverzekeraar participeert in het aandelenvermogen. Ook zijn
vele kleinere sponsors aangetrokken. Het concept hierbij is aantonen wat
sport maatschappelijk heeft te bieden. Op vier pijlers rusten de ambities
van de Sportstad, namelijk werk, gezondheid, wellness en lifestyle. Dit
resulteert in een gezondheidsboulevard aan de rand van het voetbalstadion
van Sportclub Heerenveen dat het Abe Lenstra stadion heet. Dit stadion biedt
ook ruimte aan vergader- en congresruimtes, een groot sportcentrum met
zwembad, een zaal voor vechtsporten, een indrukwekkende sporthal, een
lifestylepassage en een fitnesscentrum. Bij de koppeling sport en onderwijs
is vooral Het Friesland College actief met verscheidene opleidingen.
Heerenveen is nu het nieuwste en modernste multifunctionele centrum van
Noord-Nederland.
Heerenveen heeft met het verwerven van het predikaat Sportstad aangetoond
met citymarketing heel succesvol te zijn. Welke plaatsen kunnen nog volgen?
terug naar overzicht items
BOLHUIS VOLGT TERPSTRA OP BIJ
NOC*NSF
André Bolhuis is door vijf voorzitters van grote sportbonden voorgedragen om
voorzitter te worden van de sportkoepel NOC*NSF.
André Bolhuis wordt dan de opvolger van Erica Terpstra. Dit gebeurt door
stemming begin 2010 tijdens een buitengewone ledenvergadering. Aangezien
Bolhuis een zeer sterk kandidaat is voor het voorzitterschap en grote
sportbonden hem steunen, is zijn verkiezing te verwachten. De vraag is
overigens of er zich nog wel een tegenkandidaat aandient nu Bolhuis wordt
voorgedragen?
De 63-jarige Bolhuis is de gedoodverfde opvolger van de spraakmakende Erica
Terpstra. Bolhuis is een bestuurder van formaat. Jarenlang heeft hij
functies in de sport bekleed. Zo is hij coach en chef de mission geweest.
Ook was hij jaren international bij de hockeyploeg en boekte met dat team
grote successen.
Als bestuurder staat Bolhuis bekend als een bruggenbouwer en bemiddelaar.
Ook kan hij tijdig besluiten nemen. In de praktijk is Bolhuis ondernemer,
als tandarts geeft hij leiding aan vele medewerkers.
De vraag is of Bolhuis zich voldoende rekenschap geeft van het belang van
marketing? Nederland is immers in de race als organisator van de Olympische
Spelen. In deze strijd is marketing van essentiële betekenis en daarbij
vervult de voorzitter van de Nederlandse sport een hoofdrol.
terug naar overzicht items
CONTROL REDT SCHAATSPLOEG VAN JAC ORIE
Het faillietverklaarde DSB is als hoofdsponsor van de schaatsploeg van coach
Jac Orie vervangen door Control. De schaatsers van het team van Jac Orie
zijn door de nieuwe sponsor uit de grootste financiële problemen. Control is
een financieel detacheringsbedrijf en neemt de hoofdsponsoring voor 2,5 jaar
voor de rekening. Aanvullende sponsoring wordt door de schaatsploeg nog
gezocht. Het doel is immers met een jaarbudget van 3 miljoen euro te kunnen
werken.
Hectische en stressvolle weken zijn voor de schaatsploeg nu voorbij. Jac
Orie kan zich met het team nu weer meer op het schaatsen toeleggen. De
Olympische Winterspelen wenken.
De perikelen omtrent de sponsoring van de schaatsploeg zijn verre van ideaal
tijdens de voorbereidingsperiode op de Winterspelen. Dat er nu financiële
zekerheid is, komt dan als zeer geroepen.
Feit is wel dat als in de sport er slechts één grote sponsor is, de
continuïteit van een team uitermate onzeker is in economisch onzekere
tijden. Splitsing van het hoofdsponsorschap over twee of meer niet
concurrerende bedrijven is een welkome oplossing. Laat dan de organisatoren
van wedstrijden in alle disciplines dan ook toestaan dat er meer ruimte is
voor sponsoring op de kleding van de sporters tijdens wedstrijden. Gaan
sportorganisatoren van bonden, federaties en wedstrijden nu wat ruimer
denken?
terug naar overzicht items
FORMULE 1 ZONDER TOYOTA VERDER
De grote Japanse autofabrikant Toyota heeft zich per direct uit de Formule
1-sport teruggetrokken. Toyota voert de wereldwijde economische crisis aan
als reden van de genomen beslissing.
Toyota is de derde autoconstructeur die in 2009 stopt met de Formule 1.
Eerder trokken BMW en Honda zich terug uit de autoracesport van het hoogste
niveau.
Toyota heeft ernstig te lijden van stagnerende autoverkopen. Door
teleurstellende omzetten is de Japanse automobielgigant in de rode cijfers
beland. Toyota vindt het dan ook niet langer verantwoord als sponsor te
blijven participeren in de Formule 1. De onderneming houdt door het
negatieve resultaat de kosten scherper dan ooit in het oog. Een jaarbudget
van zo'n tweehonderd miljoen euro voor de Formule 1 is nu geschrapt. Met een
dergelijke financiële inspanning is Toyota koploper in het grootste
autoraceproject.
Het Formule 1-project heeft Toyota, sinds de deelname in 2002, vele
miljoenen gekost. De sportieve resultaten waren niet in verhouding tot de
sponsorbijdragen. Verwachtingen zijn op sportief vlak nooit ingelost.
De vraag is nu aan de Formule 1-organisatie: "Hoe wordt de autoracesport
levensvatbaar gehouden?" Een uitdaging voor een peperdure sport in slechte
economische tijden.
terug naar overzicht items
RKC Waalwijk verder met gulle supporters
De dagen van betaald voetbalorganisatie RKC Waalwijk leken geteld. Een
faillissement scheen zeer nabij. Echter ..., het leven van een betaald
voetbalclub wordt andermaal gerekt, heeft in feite meer levens en is
typerend voor de branche.
Het management van RKC Waalwijk heeft gefaald. Geld is als sneeuw voor de
zon verdwenen. Verbazend is dat meer dan één begroting de ronde maakte.
Geloofwaardigheid van de het management van de club daalde. De toekomst was,
is en blijft onzeker. Is RKC Waalwijk wel een bedrijf dat vooruit kijkt,
realistisch handelt en vertrouwen mag verdienen?
RKC Waalwijk is niet voor het eerst in ernstige financiële problemen. Lessen
uit het verleden zijn niet getrokken en dit gezien de huidige malaise. Een
falend management is verdwenen, maar wie heeft dit management aangesteld?
Wie draagt verantwoordelijkheid? Komen er juridische vervolgingen voor het
gevoerde wanbeleid? Doet het beschikbaar stellen van nieuwe geldmiddelen
denken aan geld in een bodemloze put? Is er nu wel vertrouwen dat het beter
gaat? Waarop is vertrouwen gebaseerd? Heeft de club meer dan mismanagement
en inhoudsloze woorden getoond? Zijn er daden verricht die structureel een
gezonde bedrijfsvoering laten zien?
Zijn de bakens bij RKC Waalwijk tot heden in daden verzet? Waaruit blijkt
dit? Hoe dan nu verder?
Spelers die hun winstpremies afstaan, zet dit zoden aan de dijk? Enkel een
gebaar, omdat er tot heden in de competitie nauwelijks winst is behaald?
Voelen spelers dit werkelijk als een offer dat soelaas biedt?
De gemeente Waalwijk legt de verantwoordelijkheid niet bij zichzelf. Is de
club al niet eerder flink gewaarschuwd door de gemeente? Zijn de in het
verleden gemaakte afspraken niet met het volle verstand aangegaan? Enkel
vragen, die menigeen aan het denken kunnen zetten. Meer niet.
Nu de huidige situatie. Nog wat vraagjes ...
Kan RKC Waalwijk nu toch eens echt werk maken van het verbeteren van het
imago? Verder is het toch zo dat de gemeente Waalwijk niet aan het roer
staat bij de club? De sponsor Mandemakers opnieuw als een welkome redder in
de nood mag worden gezien? De supporters van zich doen spreken door meer te
zijn als fans in woord? Is het niet een moedige geste van de gemeente de
supporters maar voor anderhalve ton euro te laten zorgen als compensatie
voor de verlaagde stadionhuur?
En verder?
De redding van RKC Waalwijk voor het huidige seizoen lijkt realistisch. Maar
wat na dit seizoen?
terug naar overzicht items
DIRK SCHERINGA GELIEFD BIJ AZ-SUPPORTERS
Het faillissement van de hoofdsponsor van AZ, DSB Beheer van voorzitter Dirk
Scheringa, is definitief. Door het financiële debacle van Scheringa's
imperium is de toekomst van voetbalclub AZ uiterst ongewis. Op bestuurlijk
vlak is er ook een aderlating omdat Scheringa het voorzitterschap van zijn
AZ verliest.
Een staande ovatie was de hulde van vele AZ-supporters aan hun voorzitter
Dirk Scheringa. De supporters brachten deze hulde vlak voor het begin van de
Champions Leaguewedstrijd AZ-Arsenal. Op de tribunes toonden supporters met
vele rood en wit gekleurde vellen papier de voornaam van hun geplaagde
voorzitter. Uit volle borst zongen supporters: "Dirk bedankt". Spandoeken
lieten geen twijfel bestaan over de mateloze populariteit van Dirk Scheringa.
Teksten als: "Ook zonder geld is Dirk onze held" en "Dirk blijft bij AZ",
spreken boekdelen. De ode van de supporters aan Dirk Scheringa is een blijk
van waardering. Scheringa heeft voor AZ immers veel mogelijk gemaakt. Hij is
voor vele AZ-supporters en DSB-medewerkers de Alkmaarse volksheld.
Een nieuwe sponsor voor het ontredderde voetbalbolwerk in Alkmaar is
dringend nodig om de continuïteit van betaald eredivisievoetbal te
garanderen. Een shirt zonder sponsornaam is uit marketingoogpunt een gemiste
kans. Wat komt er na de DSB-periode op het voetbalshirt van de AZ-spelers?
terug naar overzicht items
SANERING IN BRABANTS BETAALD VOETBAL
...?
Het betaalde voetbal bedeelt Brabant rijkelijk. In de eredivisie, als
hoogste voetbalniveau, zijn maar liefst vier clubs actief. Eindhoven heeft
het succesvolle PSV, Breda herbergt NAC binnen de stadsgrenzen, Tilburg is
trots op Wilem II en Waalwijk huisvest het kleinere en noodlijdende RKC. In
de eerste divisie, het tweede kwaliteitsplan in het betaald voetbal, is
Brabant ook koploper als leverancier van de clubs. Top Oss, het Roosendaalse
RBC, Helmond Sport, Eindhoven en Den Bosch zijn met wisselend succes actief
in de eerste divisie. Deze aantallen geven aan dat Brabant ongeveer een
kwart van alle betaald voetbalclubs levert. Is Brabant dan niet
oververtegenwoordigd? Gezien de financiële perikelen bij menige club is het
antwoord "ja". Als de meetlat wordt gelegd bij het aantal betalende
toeschouwers is het antwoord wederom "ja", ook al neemt het aantal
toeschouwers in het betaalde voetbal toe. Verder is het veelal een grote
opdracht de jaarlijkse begroting van een club sluitend te krijgen.
Op termijn is de Brabantse betaald voetbalweelde niet te dragen. Het
"economisch achterland" is te klein voor zoveel betaald voetbalclubs. Fusie
is niet de passende oplossing, omdat emoties van velen zakelijke
beslissingen dreigen te blokkeren. Is sanering dan een onontkomelijk verdict
...? Als clubs in moeilijkheden komen, het gaat bij de clubs veelal over
financiële tekorten, springt de gemeentelijke overheid vaak en snel bij. Is
overheidsgeld de oplossing voor de problemen die door erg weinig
managementcapaciteiten bij betaald voetbalclubs worden veroorzaakt? Wordt
het nu tijd voor echte strategische keuzes ...?
terug naar overzicht items
TOUR DE FRANCE 2010 VOOR KLIMMERS
De wielrenners die het klimmen goed beheersen spelen in de Ronde van
Frankrijk 2010 een te verwachten hoofdrol. De Tour de France kent immers in
2010 vele kilometers in de bergen. Het zwaartepunt van de editie 2010 ligt
in de Pyreneeën. De hoge bergen in het zuiden van Frankrijk staan immers in
vier ritten op het programma. De Tourmalet, als bergreus van meer dan
tweeduizend meter, is zelfs tweemaal in het Tourschema opgenomen.
De Franse ronde start begin juli 2010 in Rotterdam. De sportieve metropool
biedt plaats aan een korte tijdrit en de start van de eerste rit in lijn.
Een prima kans voor Rotterdam om zich nog nadrukkelijk als stad in de kijker
te zetten.
In 2010 is het precies een eeuw geleden dat de Tour de France voor het eerst
door de Pyreneeën ging. Dat de nadruk in 2010 in de Pyreneeën ligt, is dan
ook historisch te verklaren.
De bergritten in het zuiden van Frankrijk zijn een ideale kans voor
countrymarketing voor de Pyreneeën om het toerisme verder te promoten.
De Alpen worden in 2010 beperkt in het routeschema opgenomen. Het is dan ook
opvallend dat beruchte en beroemde aankomsten als in Alpe d'Huez, evenals
in 2009, ook in 2010 niet worden aangedaan. Opvallend is verder dat in 2010
geen ploegentijdrit wordt gehouden. Ook zijn er weinig kilometers voor de
individuele tijdritprestaties.
Wat belet de Tourorganisatie om meer evenwicht in het programma te brengen?
Is het een krampachtig zoeken naar veranderingen en accentverschuivingen?
terug naar overzicht items
RUGBY EN GOLF IN 2016 OLYMPISCHE
SPORTEN
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft een beslissing genomen over
de toe te laten olympische sporten. Rugby heeft als oudste teamsport uit de
sportgeschiedenis weer een plaats op het Olympisch programma. In 2016 is
rugby weer een Olympische sport en dat is sinds 1924 niet meer gebeurd.
Naast rugby heeft het IOC ook golf weer toegelaten tot de Olympische sporten
en dit na enkele participaties begin vorige eeuw. Golf is een van de meest
beoefende sporten met wereldwijd ruim vijftig miljoen beoefenaren. Het IOC
heeft enkele kritische geluiden over golf laten horen. Door menig IOC-lid
wordt golf als een wat elitaire sport gezien. Een elitesport ... bij
miljoenen beoefenaren over de de hele wereld? Ook is gememoreerd in de
bijeenkomst van het IOC, dat er nog steeds golfclubs zijn waarbij enkel
mannen worden toegelaten... Dit past niet bij het Olympisch gedachtegoed!
Golf en rugby nemen de plaatsen in van honkbal en softbal. Deze twee
balsporten zijn van het Olympisch programma geschrapt. Speelt doping in deze
sporten een zo'n onverkwikkelijke rol?
Door grote sporten als rugby en golf toe te laten tot de Olympische Spelen
heeft het IOC aangetoond werk te maken van innovatie. Ook gaat het IOC op
deze wijze mee in de dynamiek van de samenleving om grote sporten in hun
programma op te nemen.
De IOC-bijeenkomst heeft hun voorzitter, de Belg Jacques Rogge, herbenoemd
voor een nieuwe ambtstermijn. Rogge staat voor de uitdaging het grootste
sportevenement ter wereld, dat door rugby en golf nog groter wordt, goed te
blijven organiseren.
terug naar overzicht items
RIO DE JANEIRO HEEFT OLYMPISCHE SPELEN 2016
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft, onder het voorzitterschap
van de Belg Jacques Rogge, in haar algemene ledenvergadering de Braziliaanse
stad Rio de Janeiro uitverkozen voor de zomerspelen 2016.
De IOC-bijeenkomst, die in de Deense hoofdstad Kopenhagen is gehouden,
besliste in sterke meerderheid voor het Zuid-Amerikaanse Rio de Janeiro. De
stad was bij de inspectie door de Evaluatiecommissie van het IOC als beste
naar voren gekomen.
De Braziliaanse metropool heeft de concurrentiestrijd met de steden Madrid,
Tokio en Chicago met ruim verschil gewonnen. Een zeer concrete presentatie
van de kandidatuur heeft voor Rio de Janeiro veel gewicht in de schaal
gelegd.
Met de zomerspelen in Rio de Janeiro is het de eerste keer dat de Olympische
Spelen in Zuid-Amerika worden gehouden. In de internationale sportwereld is
alom sprake van gerechtigheid.
De stad heeft een brede steun van de bevolking en dit is belangrijk bij een
groots evenement; er zijn immers duizenden mensen betrokken bij de
Olympische Spelen. Vanuit economisch perspectief bezien kan Rio de Janeiro
een enorme impuls krijgen door de organisatie van de Olympische Spelen.
Aandachtspunten zijn de nog wat beperkte hotelaccommodatie en de te wensen
over latende veiligheid. Hieraan moet gewerkt worden in de komende jaren.
De wijze waarop Rio de Janeiro de kandidatuur heeft voorbereid en in de
wacht gesleept, is een voorbeeld voor succesvolle citymarketing.
terug naar overzicht items
NEDERLAND EN BELGIE SAMEN WK-VOETBAL?
Na het samen succesvol organiseren van het Europees Kampioenschap voetbal in
2000 willen Nederland en België nu gaan voor het wereldkampioenschap, het
WK-voetbal. Beide landen stellen samen hun kandidatuur als The Holland
Belgium Bid. Het "bidbook" is in feite een uitgebreide offerte waarin de
kandidaten hun visie, missie, strategie, doelstellingen, beleid en acties
verwoorden. In het nog samen te stellen "bidbook" moet aan vele eisen worden
voldaan. Kernaspecten zijn hier innovatie, duurzaamheid en ecologie. Om het
"bidbook" de vereiste lading te geven zijn experts nodig uit het
bedrijfsleven, overheid en hoger onderwijs. Werk aan de winkel voor "together
for great goals". De kosten voor de "bid" zijn gesteld op 12 miljoen euro.
Overheidssubsidie is toegezegd voor een belangrijk deel van dit bedrag.
De concurrentie voor de toewijzing van het WK-voetbal in 2018 is
indrukwekkend. In Europa is er ook de kandidatuur van Engeland en Spanje,
als grote voetbalnaties. Zeker dat het WK-voetbal in Europa wordt gehouden
is er in het geheel niet. Uit andere werelddelen zijn er ook gegadigden,
zoals Verenigde Staten, Mexico, Japan en Australië. Ook is Rusland als
kandidaat genoemd.
Nederland en België hebben als de "lage landen" sterke troeven in handen.
Enkele zwaarwegende pluspunten zijn grote steden op korte afstand van
elkaar, succesvolle ervaring met het Europees Kampioenschap in 2000 en een
"bid" in zowel het Nederlands, als Frans. Dit laatste is belangrijk omdat
zo'n kwart van de beslissers van de wereldvoetbalbond Franstalig is.
Een flinke hobbel om te nemen vormen de stadions. Momenteel is er een tekort
aan grote voetbaltempels met een capaciteit van minstens 40.000 plaatsen.
Om de kandidatuur van de "lage landen" kracht bij te zetten is een imposante
rij sportcoryfeeën ingeschakeld. Van Nederlandse zijde zijn dat de
oud-voetballers Johan Cruyff en Ruud Gullit, voetbalster Daphne Koster en
ex-zwemkampioen en fervent voetbalsupporter Pieter van den Hoogenband. De
Belgische inbreng is eveneens van groot gewicht met de oud-internationals
Paul van Himst en Enzo Scifo, ex-topsprintster Kim Gevaert en voormalig
wereldtennisster Justine Henin.
Voor Nederland en België is het wereldkampioenschap voetbal in 2018 een
unieke gelegenheid om de "lage landen" duidelijk te promoten. Een nieuw
voorbeeld van "countrymarketing" met beleving over de hele wereld.
De beslissing voor de toewijzing van het WK-voetbal in 2018 valt eind 2010.
Het is nu de hoogste tijd om effectief te lobbyen.
terug naar overzicht items
DSB STOPT SPONSORING DAMESWIELRENNEN
Het dameswielrennen krijgt een gevoelige dreun. DSB laat het sponsorcontract
aan het eind van dit jaar aflopen. Dit is zeer spijtig voor de
dameswielrenploeg met als kopvrouw Marianne Vos.
De reden?
Wielrennen door vrouwen levert DSB te weinig op.
De kern?
Media zijn erg weinig geïnteresseerd in de prestaties van de wielrendames.
Enkel de Olympische Spelen en het Wereldkampioenschap krijgen behoorlijk
media-aandacht op de televisie.
In sportief opzicht is de dameswielrenploeg van DSB zeer succesvol. Vele,
grote successen boeken de dames. Niet alleen overwinningen in Nederland,
maar ook worden hoogstaande koersen in het buitenland gewonnen.
Het probleem?
Het aantal vrouwen dat met een licentie van de nationale wielerbond, de
KNWU, rijdt is sterk groeiende. De prestaties van de wielrennende dames zijn
groots in binnen- en buitenland. Echter, het dameswielrennen heeft een
triest, alledaags en weinig spannend imagoprobleem. De dames op de
racefietsen slagen er tot heden niet in hun sport duidelijk te positioneren.
Dameswielrennen heeft behoefte aan succesvolle marketing. De marketingkennis
bij DSB zou hier toch wat meer van zich mogen laten spreken. De DSB-ploeg is
immers het meest succesvolle damesteam en DSB weet toch wat marketing is?
Hoe verder?
Het Nederlandse dameswielrennen is geholpen met continuïteit. Een sponsor
voor minstens drie jaar. Tot na de Olympische Spelen in Londen van 2012.
De oplossing?
Een sponsor verwacht meer terug dan sportieve successen. In de marketing
tellen exposure en aandacht zwaar mee. Ga een strategische marketinglijn
uitzetten. Kap in onrendabele activiteiten. Laat de wielrensters zich
persoonlijk presenteren. Voor sportliefhebbers, media en sponsors een meer
sexy sportuitstraling met een verhaal. Van het tennis is veel te leren en
ook van het beach volleybal bij de dames. Heeft een andere, grotere bank
hier geen oren naar?
terug naar overzicht items
KIM CLIJSTERS SUCCESVOLLE COME BACK
Sinds weer zo'n half jaar intensief trainen. Er ruim twee jaar uit geweest.
Een kind gebaard. Nu een man met liefde. Vader overleden. En nu ... terug
aan de top. Het vrouwentennis leeft op. Kim Clijsters is terug. Haar derde
tournooi dit jaar. Winst in US Open. Als eerste ongeplaatste speelster in de
historie winnen. Hoe komt dit?
De Belgische Kim Clijsters zit door de aanwezigheid van een kleine goed in
haar vel. Met haar nieuwe relatie is het oké. Dat is ooit anders geweest.
Lichamelijk en geestelijk is zij in orde. Ze relativeert meer dan enkele
jaren terug. De zwangerschap zorgt voor een hogere zuurstofconsumptie. Ook
leidt het tot een groter bloedvolume. Door zwangerschap en bevalling heeft
ze de pijngrens verlegd. En dan trainen, trainen en nog eens trainen.
Kim is teug. Knokt zich door de wedstrijd. Wint en is gelukkig.
Kim is snel terug op hoog niveau. Dat zegt veel over haar talent,
gedrevenheid, mentale weerbaarheid en capaciteiten. Het zegt ook veel over
het niveau van het internationale vrouwentennis. Dat niveau is niet zo erg
hoog. Een Kim Clijsters staat meteen weer aan de top. Dat kan als de
tegenstand beperkt is, ook al ben je als individu nog zo goed.
Kim, proficiat met de Grand Slamzege. Nu verder terugkomen als nummer één in
de wereldranking. Aan sponsors een tip: contracteer Kim. Zij is een topmerk.
Een kans voor branding voor producten van menig bedrijf.
terug naar overzicht items
TOPKLASSE VOOR HOOFDKLASSE VOETBALCLUBS
Het voetbalseizoen 2009/2010 is voor de betere Hoofdklasse amateurclubs een
uitdaging om zich te kwalificeren voor de Topklasse. Deze Topklasse is een
nieuwe competitie voor het voetbalseizoen 2010/2011; een innovatie in het
Nederlandse voetbal.
Menige Hoofdklasse amateurvoetbalclub heeft als belangrijke doelstelling
voor dit seizoen zich te kwalificeren voor de Topklasse. De Topklasse wordt
immers de nieuwe bovenlaag in het amateurvoetbal.
Vele Hoofdklasseclubs hebben onlangs hun selectie versterkt. Succesvol
meestrijden om een plaats voor de Topklasse is dan de uitdaging. Het is dan
door versterking naar een hoger peil.
In het zaterdag- en zondagvoetbal promoveren de nummers één tot en met vier
per regioklasse rechtstreeks naar de Topklasse. Voor de nummers vijf en zes
in de eindstand is er een nacompetitie voorzien. Zowel in het zaterdag- als
in het zondagvoetbal zijn er in de nieuwe eliteklasse veertien clubs in het
seizoen 2010/2011. Deze clubs kiezen dan voor topvoetbal. Dit betekent dit
seizoen een meer dan goed resultaat neerzetten om in de Topklasse te komen.
De kampioen van het amateurvoetbal krijgt het recht te promoveren naar het
betaald voetbal. Dit wordt dan promotie naar de Eerste Divisie van het
betaalde voetbal.
De clubs die in 2010/2011 mee mogen doen in de Topklasse zorgen voor een
kwaliteitsimpuls in het voetbal. Daarnaast gaat hun begroting omhoog,
worden reisafstanden groter, komt er meer publiek, zijn er minder derby's en
wordt het onderscheid tussen profs en amateurs in het voetbal diffuus.
De vraag is hoe menige topamateurclub de financiën bijeenkrijgt om een goede
spelersgroep te vormen? Meer inkomsten door sponsoring? Hogere recettes?
Met de Topklasse komt er eindelijk een duidelijke innovatie in het voetbal.
terug naar overzicht items
RONDE VAN SPANJE SUCCESVOL IN
NEDERLAND
De start van de 64-ste editie van de Ronde van Spanje op het TT-circuit in
Assen is uiterst succesvol verlopen. De proloog op het befaamde motorcircuit
was niet alleen sportief een succes, maar ook de belangstelling was groter
dan verwacht. Ruim 40.000 toeschouwers omzoomden het circuit voor de
proloog, met een individuele tijdrit over bijna 5 kilometer. De eerste rit
in lijn van Assen naar Emmen, trok ongeveer 200.000 belangstellenden naar
het parkoers. De geestdriftige toeschouwers maakten er een waar volksfeest
van. Een wielerbeleving van hoog niveau! Het deelnemen van twee Nederlandse
wielerteams, Rabobank en Vacansoleil, heeft ongetwijfeld ook aan het succes
bijgedragen.
In het openingsweekeinde waren er zo'n 500 medewerkers voor radio- en
televisieuitzendingen aanwezig en dan was er nog een heel leger journalisten
en fotografen van de schrijvende pers. Over media-aandacht dan ook geen
enkele klacht.
In totaal is er gedurende vier dagen Ronde van Spanje in Nederland. Behalve
de proloog in Assen en de rit van Assen naar Emmen, zijn er nog
wielerkilometers op Nederlandse bodem. De tweede rit gaat namelijk van
Zutphen naar Venlo en de derde etappe is van Venlo naar het Belgische Luik.
De organisatie voor de eerste Spaanse kilometers in Nederland, de Stichting
La Vuelta '09 Drenthe Holanda, kan terugzien op een groots succes. De start
van de Vuelta in en rond Assen is echt reclame voor de wielersport. Drenthe
heeft zich goed op de kaart gezet en dat geldt specifiek voor Assen. Over
citymarketing gesproken is dit een uitstekend voorbeeld om een plaats
duidelijk te promoten.
Reacties uit het vakgebied:
Drie grote wielerrondes te veel van het goede?
Afstemming sportevents duurt nog jaren !!
terug naar overzicht items
NEDERLAND ZONDER MEDAILLES OP WK ATLETIEK
IN BERLIJN
De Nederlandse atleten hebben op het wereldkampioenschap atletiek in Berlijn
geen enkele medaille behaald. Teleurstellende resultaten waren in de
meerderheid. Zo zakten de 1500 meter loopsters door het ijs, waren de
meerkampresultaten weinig verheffend en kwam de estafetteploeg op de 4 x 100
meter niet verder dan de series.
Lichtpuntjes zijn de vijfde plaats van Martijn Nuijens in het hoogspringen
en de zevende stek van Bram Som op de 800 meter. Vooral Som kan wel tevreden
zijn na een lange blessureperiode en het nu, los van de bondstrainers, op
eigen benen staan.
Gezien de inspanningen die de Nederlandse atletiekunie de afgelopen jaren
heeft geleverd, is het resultaat op het wereldkampioenschap in Berlijn een
regelrechte aanfluiting. Na dit zeer povere resultaat is de vraag toch wel
terecht: hoe nu verder?
Een beleid uitstippelen is een, het uitvoeren is twee, maar dan horen daar
ook resultaten bij. De financiers van de Nederlandse atletiek mogen eens
snel tot herbezinning overgaan en heldere conclusies trekken. De huidige weg
heeft in Berlijn geen metaal opgeleverd. Als de vijver in Nederland klein is
om naar atletiektop te vissen, is er resultaatgericht beleid nodig. Dit
betekent dan verder een gerichte planning en een nauwgezette uitvoering op
maat, die ook blessures voorkomt. En verder hoort daar ook een afrekening
bij. Resutaatgericht werken, zoals in de marketing vanzelfsprekend is, kent
ook consequenties.
terug naar overzicht items
NOC*NSF IN DE BRES VOOR
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 2010
De sportkoepel NOC*NSF geeft met de notitie "maak van uw gemeente een
sportgemeente" een impuls aan politieke partijen. Deze partijen zijn druk
doende met de samenstelling van hun programma's voor de
gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010. NOC*NSF wil met deze notitie de
politieke partijen verrijken met aandacht voor sport. Op deze wijze helpt de
sportkoepel de politieke partijen sport een goede plek te geven in de lokale
verkiezingsprogramma's en de collegeprogramma's.
De notitie benadrukt onder meer dat sport maatschappelijk goud is en dat
sport bijdraagt aan identiteit, het gevoel van saamhorigheid en trots.
Verder meldt de notitie dat sport de burgers gezond houdt en dat het de
economie en het aanzien versterkt.
Sportbeleid is vooral een lokale zaak. De lokale politici hebben dan ook de
sleutel in handen om de sportpraktijk te verbeteren.
Om tot een inspirerende sportparagraaf in het verkiezingsprogramma op te
nemen, biedt NOC*NSF vijf sportieve speerpunten aan. Deze speerpunten zijn:
1. sporten dicht bij huis
2. de sportvereniging in het hart van de gemeente
3. sport en onderwijs samen sterker
4. iedereen sport op elke leeftijd
5. uitblinken door prestaties.
De opdracht voor de plaatselijke politiek luidt: "maak van uw gemeente een
sportgemeente".
Dit is een uitdaging van formaat voor elke gemeente. Welke gemeente slaagt
hierin?
terug naar overzicht items
USAIN BOLT WONDERBAARLIJK OP WK BERLIJN
De Jamaicaan Bolt heeft zijn mondiale toptijd op de honderd meter sprint
verbeterd. In een wonderbaarlijke race snelde hij naar een nieuw
wereldrecord van 9.58 seconden.
Het oude record van 9.69 seconden stond sinds de Olympische Spelen van
Beijing in 2008 ook al op zijn naam. Bolt is de snelste mens ooit met
ongekende mogelijkheden gezien zijn jonge leeftijd van 22 jaar.
De grootste rivalen van de nieuwe wereldkampioen, de Amerikaan Tyson Gay en
de Jamaicaan Asafa Powell, grepen respectievelijk zilver en brons. Duidelijk
is dat de sprintelite uit Jamaica komt en niet meer uit Amerika. Verder valt
op dat de wereldtoppers steeds langere atleten zijn. Usain Bolt nadert de
twee meter.
De wonderbaarlijke tijd realiseerde Bolt onder ideale omstandigheden. Met
wat rugwind en een kolkend stadion vol geestdriftige toeschouwers werd de
nieuwe toptijd gelopen. De ongeveer zeventigduizend toeschouwers en de vele
miljoenen televisiekijkers kregen een onuitwisbare beleving. De titelrace
zorgde voor "experience marketing". Een uithangbord voor de atletiek voor
nieuwe sporters, meer sponsoring en groeiende belangstelling van de media.
Voor Bolt breekt binnenkort een druk programma aan dat bol staat van
commerciële activiteiten. De Jamaicaanse sprinter weet wat dat inhoudt,
sinds hij zijn gouden Olympische medaille vorige jaar behaalde.
terug naar overzicht items
NEDERLANDSE WIELERSPORT DEGRADEERT UIT TOP
TIEN
Het gaat niet goed met de Nederlandse beroepsrenners op de weg. Door het
uitblijven van internationale successen, degradeert de Nederlandse
wielersport. Dit heeft tot gevolg dat de Nederlandse afvaardiging voor het
wereldkampioenschap op de weg slechts een selectie van zes renners telt.
Jarenlang mocht Nederland negen wielrenners afvaardigen, omdat ons land een
plaats in de top tien van de landenklassering had. Dit is echter verleden
tijd!
Nederland is door Noorwegen uit de top tien gefietst. En dan te bedenken dat
Noorwegen slechts enkele beroepsrenners heeft. Het gaat hier dus om de
wielerkwaliteit in plaats van de kwantiteit.
Aansprekende wielersuccessen van Nederlandse beroepsrenners blijven de
laatste jaren uit. Er zijn recentelijk dan ook geen Nederlandse
ritoverwinningen in grote ronden als die van Frankrijk, Italië en Spanje te
melden. Verder komen Nederlandse renners de laatste jaren ook niet
zegevierend over de eindstreep in klassiekers. Veel punten om in de top tien
te staan worden aldus niet gehaald. Het is dan sprokkelen in kleinere
wedstrijden om punten te behalen met ereplaatsen. Hier zijn de successen ook
pover te noemen. Het tegenvallend presteren van met name de Nederlanders van
de Rabobankploeg is een belangrijke oorzaak van de degradatie. Deze ploeg is
namelijk als enige Nederlandse wielerformatie al jarenlang op internationale
fronten actief. De Rabobank is tot heden niet in de doelstelling geslaagd
het Nederlandse wielrennen op de rails te krijgen. Wordt het eens geen tijd
dat de Rabobank het wielerbeleid voor de Nederlandse beroepsrenners aanpakt?
terug naar overzicht items
JUPILER LEAGUE OP RTL7
De commerciële zender RTL7 gaat tijdens het voetbalseizoen 2009/2010
wekelijks op vrijdagavond uitgebreid aandacht schenken aan het Eerste
Divisievoetbal in de Jupiler League. Deze teevee-aandacht is groter dan
ooit. In plaats van alleen samenvattingen, zoals in het afgelopen seizoen,
wordt er meer zendtijd gereserveerd. Het nieuwe seizoen geeft namelijk op
RTL7 eerst een rechtstreeks verslag van een wedstrijd uit de een na hoogste
voetbalcompetitie in Nederland. Na deze uitzending volgt het programma
"Voetbal International" met presentator Wilfred Geene en voetbalanalist en
hoofdredacteur van het blad "Voetbal International" Johan Derksen. Na dit
programma zijn er samenvattingen op RTL7 te zien van de overige wedstrijden
in de Jupiler League.
De Coöperatie Eerste Divisie, die het overkoepelende orgaan is van de clubs
in de Jupiler League, is zeer ingenomen met de grote televisie-aandacht, die
meer kijkersbereik oplevert en ook een grotere exposure van de clubs biedt.
Vernieuwend is het vrijdagavondconcept zeker van RTL7, de Jupiler League en
de Coöperatie Eerste Divisie met rechtstreekse wedstrijduitzending,
voetbalanalyseprogramma en samenvattingen. Dit leidt tot een innovatieve
combinatie aan mogelijkheden om via televisie, internet, mobiele telefonie
en stadionbezoek meer voetbalbeleving voor de Eerste Divisie te verkrijgen.
Verder zendt RTL7 in het seizoen 2009/2010 tweemaal per week een aflevering
van "Voetbal International" uit. Wilfred Geene en Johan Derksen werpen zowel
op de vrijdag- als op de maandagavond kritische blikken op het binnenlandse
en buitenlandse betaald voetbal. Dit geeft geen overdaad aan
voetbalaandacht. Wel dragen de inspanningen van RTL7 bij aan de totale
voetbalaandacht omdat andere zenders ook veel zendtijd aan het voetbal
besteden.
RTL7 kiest wel voor een duidelijk profiel, namelijk naast Eerste
Divisievoetbal ook voetbalanalyse. De zender denkt vanuit marketing in
doelgroepen.
terug naar overzicht items
WIELERCRITERIUMS NA DE RONDE VAN FRANKRIJK:
TOPDRUKTE EN BELEVING
Na de Ronde van Frankrijk worden vele wielercriteriums georganiseerd die
tienduizenden belangstellenden trekken. De toeschouwers zien de wielrenners
vaak voorbijflitsen omdat de wedstrijden over rondjes van maar enkele
kilometers gaan en de snelheid hoog ligt. De meeste belangstelling gaat uit
naar de grootheden uit de Ronde van Frankrijk die bij de beroepsrenners
starten. Het programma van een criterium wordt verrijkt met meer
fietsonderdelen als dames en junioren. Criteriums die veel publiek trekken,
hebben vaak een grote wielerhistorie, zoals in Nederland de Acht van Chaam
in Chaam, de Draai van de Kaai in Roosendaal en de Profronde van Stiphout.
In België zijn ook vele goedbezochte criteriums als in Aalst, Peer, Lommel
en Diksmuide.
Vooraanstaande wielrenners winnen veelal de koersen van maximaal slechts 100
kilometer. Zo is zesvoudig ritwinnaar Mark Cavendish de eerste in het
Belgische Aalst, Andy Schleck, tweede in het eindklassement van de Tour de
France, winnaar in Boxmeer, groene truiwinnaar Thor Hushovd triomfator in
het Vlaamse Diksmuide en Tourwinnaar Alberto Contador overwinnaar in
Stiphout. Vroegtijdig uitgeschakelde renners die populair zijn, als de Skil
Shimanorenners Kenny van Hummel en Piet Rooijakkers, lossen wel eens het
startschot van een wedstrijd en dragen hierdoor bij tot verhoging van de
sfeer.
Een criterium trekt niet enkel wielerliefhebbers, maar ook velen die voor de
randanimatie komen. Er is dan ook meestal veel muziek, het bier vloeit
rijkelijk en de geur van hamburgers, worsten en frites is alom aanwezig.
De inkomsten van een criterium bestaan hoofdzakelijk uit kaartverkoop,
sponsoring en pacht. Deze bronnen zijn hard nodig om met name de hoge
startgelden van de grote wielrenners te betalen; toppers komen namelijk niet
voor tienduizend euro.
De economische crisis doet zich ook gevoelen bij de organisatoren van
criteriums. Het afhaken van sponsors en het verlagen van sponsorgelden geven
al snel een terugloop van het budget met zo'n tien procent. In de praktijk
komt het dan neer op een wat kleiner deelnemersveld en minder grote
wielerhelden aan het vertrek. De organisatie van een criterium bestaat
vrijwel steeds uit goedwillende vrijwilligers en hier ligt een winpunt. Meer
professionaliteit in de organisatie voor onder andere meer marketing is
nodig om een criterium een hogere waarde te geven aan toeschouwers en
renners. Verbeteringen zijn steeds welkom, echter innovaties zijn schaars.
Er zijn dan vragen te stellen als "hoe komt het dat Roosendaal Chaam voorbij
is gestoken?". Ook andere vragen wachten op een antwoord. Wat zijn de
redenen dat criteriums van de agenda zijn verdwenen? Is het aantrekken van
twee toppers aantrekkelijk genoeg? Zijn er meer sponsormogelijkheden dan
enkel plaatselijke ondernemers? Kan er niet meer samengewerkt worden tussen
organisatoren van criteriums om verder te gaan dan enkel prijsafspraken te
maken om gezamenlijk een echte topper aan te trekken? Zijn er geen afspraken
te maken met complete wielerploegen? Geven grotere geldprijzen meer
strijdlust? Mogen belangstellenden ook genieten zonder steeds veel
oorverdovend lawaai? Hoe gaat een organisatie om met de effecten van de
economische crisis? Ach, het zijn maar vragen, maar passende antwoorden
geven zeker kansen voor criteriums om met marketingbeleving voor
belangstellenden, sponsors en renners een grotere meerwaarde te realiseren.
terug naar overzicht items
GOUD OP WK VOOR ZWEMDAMES
Het viertal Inge Dekker, Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk en Marleen
Veldhuis heeft op de openingsdag van het wereldkampioenschap langebaan
zwemmem te Rome goud behaald op de 4x100 meter vrije slag. In een spannende
wedstrijd klopte het gouden Nederlandse kwartet op nipte wijze de Duitse
zwemsters en het viertal uit Australië.
De winnende tijd van 3.31.72 is ook een verbetering van het eigen
wereldrecord, waartoe de supersonische hightech zwempakken ook hebben
bijgedragen.
Voor de Nederlandse aflossingsploeg is de eerste plaats op het
wereldkampioenschap de vierde titel op rij na goud op het Europees
kampioenschap te Eindhoven, goud op de Olympische Spelen te Peking en het
wereldkampioenschap kortebaan te Manchester.
Het gouden kwartet heeft nu een unieke marketingkans om als "Kampioenen
Vier" (K4) als merk in de reclame de gouden medailles te gelde te maken.
terug naar overzicht items
RADIO SHACK SPONSOR LANCE ARMSTRONG
Lance Armstrong heeft een nieuwe hoofdsponsor. Deze sponsor is het
Amerikaanse Radio Shack, een grote keten van electronicawinkels met meer dan
vierduizend vestigingen. Radio Shack, vroeger Tandy, heeft haar hoofdkantoor
in Fort Worth en dit is nabij Armstrongs woonplaats Austin in Texas.
Radio Shack heeft sponsorervaring te over in onder meer de Amerikaanse
basketbaltopcompetitie NBA, de Major League Soccer met voetbal en via Nascar
in de autosport. Door meer bekendheid te verwerven in de internationale
wielersport wil Radio Shack haar merkpositie verstevigen.
Behalve Radio Shack als hoofdsponsor, zijn er meer sponsors betrokken bij
het nieuwe wielerteam. Nike is met sportkleding partner, Trek met fietsen,
Scram, waarin Armstrong financieel participeert, met fietsonderdelen en
natuurlijk is Armstrongs stichting Livestrong ook sponsor. Armstrong is dus
voor een belangrijk deel eigenaar van het nieuwe wielerteam en deze vorm van
sponsoring is uniek in de wielersport.
Het boegbeeld van de wielerploeg is vanzelfsprekend Lance Armstrong. De
ploeg moet verder nog gevormd worden, maar verondersteld wordt wel dat enige
Astana-wielrenners van Armstrongs huidige ploeg de overstap naar Radio Shack
maken.
Vaststaat dat ploegleider Johan Bruyneel, waaronder Armstrong al zeven maal
de Ronde van Frankrijk won, deel uitmaakt van de nieuwe Amerikaanse
wielerploeg. Armstrong en Bruyneel verlaten aan het eind van 2009 de huidige
Astanaploeg om per 1 januari 2010 officieel met hoofdsponsor Radio Shack in
de professionele wielerwereld binnen te komen.
terug naar overzicht items
WATERSPORT IS "HOT"
Een groeiend aantal mensen is actief in de watersport. Zij verwezenlijken
hun droom door bijvoorbeeld een zeilboot, motorvaartuig of roeibootje te
kopen. Watersport is een branche met vele marketingkansen. Dit geldt niet
alleen voor jachthavens, maar met name ook voor pleziervaartuigen voor de
binnenwateren en aanmerkelijk minder voor zeegaande zeil- en motorjachten.
Door de groei van de watersport worden jachthavens drukker dan ooit bezocht
en zijn er veelal wachtlijsten ontstaan voor vaste ligplaatsen.
De pleziervaart is een bijzonder dure hobby die past bij een vrije
levensstijl. Menige boot is een tweede huis waardoor een groot gevoel van
vrijheid wordt verkregen. Dit is een trend die groeiende is.
Jachthavens en jachtwerven spinnen garen bij deze ontwikkeling. Het
neerzetten van opvallende concepten op het gebied van watersport maakt
jachthavens en jachtwerven onderscheidend in de markt van de watersport. Zo
is een jachthaven niet echt bijzonder als enkel een botenlift,
parkeerterrein en winterberging aanwezig zijn. Innovatie van menige
jachthaven is nodig als meegevaren wil worden op de stroom van meer
watersport dan ooit. De uitdaging om de gunst van de watersportliefhebber is
dan ook innovatie van de watersportbranche.
terug naar overzicht items
SKIL SHIMANO POSITIEVER ONDERSCHEIDEND DAN
RABOBANK
De Nederlandse wielerploeg Skil-Shimano heeft in de eerste helft van de
Ronde van Frankrijk zich positiever onderscheiden dan de wielrenners van het
Rabobankteam.
Een grote prestatie van de wielrenners van Skil-Shimano omdat het budget
voor deze ploeg aanmerkelijk kleiner is dan dat van Rabobank.
De Skil-boys hadden de opdracht opvallend in beeld te rijden en daarin zijn
zij zeer succesvol geweest en heeft de ploeg een publicitaire slag geslagen.
De wielrenners van de kleine Nederlandse ploeg zijn gemotiveerd om in hun
missie te willen slagen. De strategie van Skil-Shimano was immers in
positieve zin opvallen met aanvallend en attent koersen.
Geheel anders verging het Rabobank. Deze wielerploeg had hoge
klassementsdoeleinden. Echter, door het teleurstellende optreden van de
renners was deze strategie al binnen enkele dagen mislukt.
De vraag is of dit enkel aan de wielrenners van Rabobank ligt? Gaat de
ploegleiding hier wel vrijuit? En .... accepteert de sponsor dit falen?
terug naar overzicht items
ROGER FEDERER BESTE TENNISSER ALLER TIJDEN
Door zijn zesde triomf op Wimbledon heeft de Zwitser Roger Federer alleen
het record aantal van 15 grandslamtitels in handen. Federer kreeg zijn
overwinning in Wimbledon beslist niet cadeau. In een bloedstollende finale
van ruim vier uur versloeg hij de Amerikaan Andy Roddick in een wedstrijd
van vijf sets. De vijfde set eindigde pas in de dertigste game met 16-14!
Federer is nu de beste tennisser aller tijden en zijn Wimbledonfinale tegen
Roddick werd niet alleen door duizenden liefhebbers bijgewoond, maar ook
door voormalige tenniskampioenen als Pete Sampras, Rod Laver, Boris Becker,
John McEnroe, Björn Borg en Richard Krajicek.
Door zijn Wimbledonoverwinning staat Federer weer terug op de eerste plaats
van de wereldranglijst. De Olympische Spelen van Londen in 2012 zijn voor
hem nu een belangrijke uitdaging. Ook dan is Wimbledon weer het decor.
Federer is nu het tennismerk bij uitstek en liggen er grote marketingkansen
in de merchandising. Het merk Federer nu vermarkten is de marketinguitdaging
in de tenniswereld.
terug naar overzicht items
VALENTINO ROSSI: HONDERDSTE ZEGE IN
ASSEN
In Assen vindt elk jaar het grootste motor spektakel plaats. Duizenden
motorfans bekijken de races op het TT-circuit. Niet iedereen komt voor de
motrosport naar Assen en daarom is er de nodige randanimatie en treden
artiesten op diverse podia op.
De TT-races in Assen zorgen voor een enorme beleving bij zo'n honderdduizend
bezoekers. Met dit aantal is de motorracedag het best bezochte eendaagse
sportevenement van Nederland. Meer dan driehonderd fotografen en
journalisten melden het racenieuws over de hele wereld en hieruit is af te
leiden dat de motorsport van een wereldwijde belangstelling geniet. De
TT-races brengen magie en heroïek met de geur en het geluid van grote en
snelle motoren.
De Italiaanse motorcoureur Valentino Rossi behaalde in Assen zijn honderdste
zege in een Grand Prix. Rossi reed bijna van start tot finish alleen aan de
leiding en toonde zijn superioriteit. Valentino Rossi is al jaren de
belangrijkste sportman in Italië en is zeer geliefd bij zijn vele fans.
Rossi maakt tijd voor zijn supporters en toont respect voor zijn collega's.
De Italiaanse motorcoureur heeft inmiddels een indrukwekkend palmares
opgebouwd. Niet alleen telt hij al zeven zeges in Assen, maar is hij ook
achtvoudig wereldkampioen. Rossi is lid van het Yamahateam en beschikt over
een motor die als het ware over de baan vliegt. Rossi in Assen te zien
vliegen is een belevenis om mee te maken en om lang over te kunnen
nagenieten.
terug naar overzicht items
WIMBLEDON BANT DE REGEN
Menig supporter en tennisliefhebber ziet het Engelse Wimbledon als het
belangrijkste en meest prestigieuze toernooi van het jaar. Wimbledon, het
oudste tennistoernooi, trekt de beste tennisers aan en draagt niet voor
niets de toepasselijke naam: The Championships. Wimbledon kent ook een
ongekend hoog prijzengeld van zo'n 15 miljoen euro. Het twee weken durende
toernooi, dat jaarlijks start in de tweede helft van juni en tot begin juli
duurt, trekt honderdduizenden bezoekers en media-aandacht is er al vele
jaren van over de hele wereld.
Wimbledon beschikt over vele tennisbanen en het Centre Court is het
hoofdspeelveld. Op dit veld worden de belangrijkste wedstrijden gespeeld.
Door het Engelse weer met de bekende regen, zijn wedstrijden veelvuldig
onderbroken geweest en is er in het verleden op speeldagen meermaals niet
getennist. Dit komt de kwaliteit van het tennis en de tevredenheid van de
belangstellenden niet ten goede. Sinds het toernooi van 2009 is het grote
stadion overdekt en kan regen het speelschema minder beïnvloeden. Zo is dan
een regentraditie voorbij. De ingrijpende verandering is innovatief met een
immens schuifdak, speciale verlichting en doordachte regulering voor de
luchtvochtigheid. Dit laatste is van groot belang omdat het toernooi op gras
wordt gespeeld. Met het aanbrengen van het schuifdak is tegelijkertijd het
hoofdstadion verbouwd en is de capaciteit opgevoerd tot 15.000 plaatsen,
hierdoor nemen de inkomsten toe en kunnen meer tennisliefhebbers een
topbelevenis meemaken.
terug naar overzicht items
TOPSPORTKLIMAAT IN NEDERLAND
De sportkoepel NOC*NSF wil een beter topsportklimaat in Nederland. Dit moet
zich uiteindelijk uiten in een toptien plaats in het Olympische
medailleklassement. Hiervoor is allereerst een duidelijke visie nodig en
vervolgens kan een transparante missie worden opgesteld. Daarna komen
strategie, beleid en acties om de toptien doelstelling te realiseren.
Het financiële aspect is hierbij uitermate belangrijk als in ogenschouw
wordt genomen dat topsport steeds duurder wordt. Dit komt door de
inspanningen die in concurrerende landen worden geleverd en er veel middelen
richting topsport gaan. De concurrentie wordt dan ook steeds heviger.
De vraag is of in Nederland enkel Olympische medailles moeten meetellen in
een topsportklimaat? Als de inspanningen louter richting Olympisch
medailleklassement gaan, is dat de prioriteit. Grote resultaten op
wereldkampioenschappen en Europese titeltoernooien zijn dan van secundair
belang en dat geldt ook voor resultaten bij niet-olympische sporten.
Wil Nederland de focus op Olympische medailles dan is dat de keuze, maar wel
voor een beperkt aantal sporten waar Nederlandse sporters kansrijk zijn. Is
dit een verarming of verrijking van de sport? En ... is de visie dan ook nog
op de wat langere termijn gericht?
Ongeacht de focus is er veel te doen op sportgebied voordat er een echt
topsportklimaat heerst. Wat te denken van het nog steeds ontbreken van een
sportwetenschappelijk instituut in Nederland? En ... is de schoolsport, als
onmisbare basis voor een sportminnende samenleving, al een succes? Mag er
ook eens afgerekend worden met het niet behalen van rendement als sporters
door niet op maat gemaakte trainingen door blessures voortijdig afhaken?
Zijn alle trainers wel bij en gecertificeerd? Is talentontwikkeling
effectief voor de echte topsport? Er is werk genoeg voor het realiseren van
een topsportklimaat in Nederland!
terug naar overzicht items
REAL MADRID LIJFT RONALDO IN
De Spaanse topclub Real Madrid heeft zich aanzienlijk versterkt voor het
komend seizoen. Onlangs werden twee grote transfers gedaan. Eerst werd de
Braziliaan Kaka van het Italiaanse AC Milan voor bijna 70 miljoen euro
gekocht. Een paar dagen later werd met het aantrekken van de Portugees
Christiano Ronaldo door de Madrileense voetbalclub een record gevestigd op
transfergebied. Om Ronaldo in te lijven heeft Real Madrid maar liefst 94
miljoen euro over. De Spaanse club moet dit bedrag betalen aan de Engelse
kampioen Manchester United, waar Ronaldo nog onder contract staat.
Real Madrid kiest met de genoemde transfers voor het aantrekken van
gearriveerde stervoetballers en dat is opmerkelijk in de huidige economische
crisis en ook gezien de financiële huishouding van de club.
Dat voor Real Madrid zeer hoge transfers mogelijk zijn, komt voor een
belangrijk deel door de jaaromzet van de club. Verder blijkt dat de
economische crisis tot heden weinig vat heeft op deze club. Dit komt voor
een belangrijk deel door de langdurige televisiecontracten die een stabiele
bron van inkomsten geven. De benarde schuldpositie van de club is hierdoor
in de afgelopen jaren kleiner geworden. De financiële positie is ook
verbeterd door de verkoop van het indrukwekkende trainingscomplex aan de
stad Madrid.
Wat ten slotte het hoge transferbedrag van Ronaldo voor de club aanvaardbaar
maakt, is de marktwaarde van de topvoetballer. De marktwaarde van Ronaldo is
immers gigantisch. Real Madrid rekent erop dat de investering in de
sterspeler binnen een paar jaar via merchandising is terugverdiend.
terug naar overzicht items
AJAX VERDER MET MARTIN JOL
Voetbalclub Ajax uit Amsterdam heeft in Martin Jol de nieuwe hoofdtrainer
gevonden als opvolger van de vroegtijdig vertrokken Marco van Basten.
Martin Jol heeft naam gemaakt als trainer. Met het Limburgse Roda JC won hij
de nationale beker en vervolgens was hij jaren succesvol actief bij RKC
Waalwijk. Daarna maakte Jol de overstap naar het Engelse Tottenham Hotspur
en haalde de club uit de versukkeling. De volgende uitdaging werd het Duitse
Hamburger SV.
Ajax heeft het nog één jaar durende contract van Jol bij de Hamburgse
topclub afgekocht en vervolgens tekende Jol een driejarig contract bij Ajax.
De charismatische Martin Jol krijgt bij de Amsterdamse club een uitgebreid
takenpakket. Hij wordt niet alleen verantwoordelijk voor het eerste elftal,
maar ook voor het aan- en verkoopbeleid van spelers, de scouting en de
jeugdopleiding. Voor het goed kunnen aanpakken van deze taken wordt Jol
geassisteerd door oud-Ajaxspeler Danny Blind die als technisch manager gaat
werken.
De te hanteren filosofie bij Ajax is te vinden in de spelopvatting van
aanvallend spelen. Ajax weer vertrouwen geven bij spelers, supporters en
sponsors is de uitdaging en dat door binnen hooguit twee jaar een topelftal
te vormen en weer de onderbroken, succesvolle lijn zonder inzinkingen door
te trekken. De revenuen moeten dan ook op de korte termijn komen, waarbij
het oppoetsen van het imago en het behalen van het landskampioenschap de te
realiseren doelen zijn.
terug naar overzicht items
FC TWENTE GEEN BEKER DOOR ONGELIJKE KANSEN
De bekerfinale tussen de voetbalclubs SC Heerenveen en FC Twente was binnen
de reguliere speeltijd niet beslist in het Rotterdamse Feyenoordstadion.
Verlengingen boden ook geen duidelijkheid en het nemen van strafschoppen
moest dan de beslissing brengen.
De strafschoppen werden allemaal genomen voor het doel waar achter zich
duizenden fans van Heerenveen bevonden. Stilte was er daar bij het nemen van
de penalty's door de spelers van SC Heerenveen en veel kabaal werd gemaakt
als FC Twentespelers op het doel moesten schieten. Het op deze wijze nemen
van strafschoppen geeft een niet evenwichtig beeld. SC Heerenveen won de
strafschoppenreeks en daardoor ook de beker.
Een innovatie in het voetbal is de penalty's om en om te nemen bij de twee
doelen. Zo hebben de ploegen gelijke kansen. Er staat immers veel op het
spel, zoals het winnen van de nationale beker, en dit niet alleen op
sportief vlak, maar ook op het gebied van sponsoring, grotere
supportersschare en het imago van de club.
terug naar overzicht items
OLYMPISCH PLAN 2028
Het Olympisch Plan 2028 geeft gefaseerd de weg aan die bewandeld moet worden
om in 2028 de Olympische Spelen in Nederland te organiseren. Om dit te
verwezenlijken is het de uitdaging Nederland naar een olympisch niveau te
brengen. Dit impliceert werken naar een samenleving waarin de burgers vitaal
zijn en de jeugd fit. Een gezonde levensstijl is dan de standaard en dat
houdt in dat bewegingsarmoede en obesitas duidelijk zijn teruggedrongen.
Daarnaast is er een groot economisch aspect. Investeringen kunnen worden
terugverdiend, de ruimtelijke ordening krijgt een impuls en voor de
sportontwikkeling in de top en in de breedte zijn er ongekende kansen.
Nederland wordt dan beter van de Olympische Spelen. De investeringen
betreffen voornamelijk het realiseren van infrastructuur, het bouwen van
topsportaccommodaties, het creëren van een sportklimaat en het gaan
organiseren van topsportevenementen. Om dit alles te verwezenlijken is een
groot draagvlak binnen de Nederlandse samenleving nodig. Daarnaast is het
pure noodzaak dat Nederlanders meer dan ooit in internationale besturen
zitting krijgen; beslissingsmacht uit zich door de inbreng van
topbestuurders van grote organisaties. Lukt dit, dan is Nederland kansrijker
om de olympische gasten te verwelkomen. Dit gaat dan gebeuren honderd jaar
na de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam.
Om de begroting van het plan sluitend te krijgen, zijn nog enkele miljarden
euro's nodig. Wellicht kan buiten de overheid menige onderneming als sponsor
optreden en daarbij zijn duidelijke win-wineffecten onontbeerlijk. Ook
hiervoor moet beleid succesvol worden uitgevoerd.
terug naar overzicht items
TOM BOONEN BRENGT WIELERPLOEG IN GEVAAR
De Belgische topwielrenner Tom Boonen brengt de sponsoring van zijn ploeg in
gevaar. Boonen is namelijk voor de tweede keer in één jaar betrapt op het
gebruik van cocaïne. Boonen is dan een recidivist en gaat, als topsporter,
met de verkeerde vrienden om. De bekende wielrenner die in België een
mythische status heeft, een man van het volk is en gezien wordt als een
belangrijke voorbeeldfunctie voor de jeugd, is hard van zijn voetstuk
gevallen.
Boonen verliest zichzelf in drank- en drugsgebruik en dan komt de relatie
met sponsor Quickstep in een ander daglicht te staan. De sponsor leidt
imagoschade door de uitspattingen van het opvallende boegbeeld van de
wielerploeg. Verder wordt de deelname van Boonen aan de Ronde van Frankrijk
onzeker, omdat de Tourorganisatie de rittenkoers voor onbesproken renners
wil openstellen. Geen Tourdeelname leidt tot minder publiciteit voor de
sponsor. Dit is voor Quickstep ook een aandachtspunt voor de voortzetting
van de sponsorrelatie.
Na een crisisoverleg van zo'n drie uur tussen sponsor, ploegleiding,
teamarts en renner is bekend gemaakt dat Boonen geen ontslag krijgt, maar
wel een allerlaatste waarschuwing, strikte begeleiding en controle, een
fikse boete en voorlopig een koersverbod. Verder ligt voor Boonen een
strafrechtelijke vervolging in het verschiet.
Jammer dat het de toprenner, met een grote voorbeeldfunctie voor de jeugd,
zo moet vergaan.
terug naar overzicht items
FC TWENTE IN DE TOP
Voetbalclub FC Twente heeft zich verzekerd van de tweede plaats in de
eindstand van de Eredivisie. De uitwerking van deze prestatie, onder de
Britse coach McClaren, gaat verder dan regionale trots en uitstraling. Met
deze grootse prestatie verzekerde FC Twente zich ook van de toegang tot de
voorronde van de Champions League.
FC Twente is als subtopper gegroeid tot topper in het Nederlandse betaalde
voetbal. Hierdoor heeft FC Twente de voormalige top drie clubs Ajax, PSV en
Feijenoord overvleugeld.
Het spel van de club uit het oosten van het land was beter, aantrekkelijker
en gestructureerder dan de gevestigde waarden uit Amsterdam, Eindhoven en
Rotterdam.
Dat FC Twente nu grootse prestaties levert is het resultaat van niet alleen
goede coaching, maar ook van een evenwichtig clubbeleid. Het is met name dit
stabiele beleid dat de sleutel voor succes in sportief opzicht is.
Voor de club liggen er marketingkansen als groei in aantal fans, grotere
sponsoringmogelijkheden en imagovergroting. Wil FC Twente duurzaam in de top
van het Nederlandse betaald voetbal blijven dan is het verder voortzetten
van het huidige beleid nodig en daar past ook een groter stadion in om een
toenemende groep supporters te kunnen laten genieten van hun club.
terug naar overzicht items
RABOBANK INVLOEDRIJK ALS WIELERSPONSOR
De Rabobank heeft in het professionele wielrennen ongekend veel invloed op
het sportieve beleid. Aanvallend koersen en een voorjaarsklassieker winnen
zijn niet gelukt. Sportieve doelstellingen van het management van de
wielerploeg zijn niet gehaald als de balans wordt opgemaakt na de grote
klassiekers van de maand april, als Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix,
Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.
De inmenging van de sponsor in het sportieve beleid van de wielerploeg heeft
tot heden geen grootse resultaten opgeleverd. Excuses achteraf horen toch
niet bij een professionele organisatie, als een valpartij van een kopman en
wat andere tegenslag die goede wedstrijdresultaten dwarsboomden. De
samenstelling van de wielerploeg is dan een te kwetsbaar geheel bij te hoog
gegrepen ambities.
Het opsplitsen van activiteiten bij de sponsor dringt zich op. En wordt het
dan "schoenmaker blijf bij je leest"? Zo ja, laat de sponsor dan bankzaken
regelen en leg het sportieve beleid in handen van echte wielersportmanagers.
terug naar overzicht items
NIKE EN WEBMARKETING
Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft door het toepassen van webmarketing een
sociaal netwerk voor lopers opgebouwd. De gegevens van de lopers zijn niet
direct bedoeld voor Nike, maar voor de lopers zelf om hun ervaringen
onderling uit te wisselen, als looproutes en looptijden. Nike gebruikt
hiertoe Nike+, een uitgekiend marketingtool om de omzet te stimuleren. Op
deze wijze weet Nike vele lopers, als de belangrijkste doelgroep, aan zich
te binden. Merkbinding ontstaat dan door het lopersnetwerk. Nike verleent
service aan de lopers door informatie te verstrekken en uit te wisselen met
de lopers.
Gegevens van de lopers worden via een sensor, die geschakeld is aan een iPod,
bijgehouden en opgeslagen. Daarna kunnen deze gegevens worden geupload op
Nike+.
Het marktaandeel van Nike is sinds het introduceren van Nike+ gestegen van
48% in 2006 naar 61% in 2008. Nike+ heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de
vergroting van het marktaandeel.
Nike ervaart een sterke impuls om via innovatie een sterkere marktpositie te
verwerven in de lopersmarkt.
terug naar overzicht items
GROTE WIELERRONDES STARTEN IN NEDERLAND
De drie grote wielerrondes, Frankrijk, Italië en Spanje, starten in
Nederland. Dit najaar begint de Ronde van Spanje in het Drentse Assen en
begin juli 2010 start de Ronde van Frankrijk in de havenstad Rotterdam. Deze
starts waren al enige tijd bekend. Voor de derde grote Europese ronde, de
Ronde van Italië (Giro d'Italia), heeft nu Amsterdam de start van de eerste
etappe in mei 2010 binnengesleept. Het is uniek dat de drie grootste ronden
binnen één jaar hun start geven in Nederland!
Dat de Ronde van Italië in Nederland zou starten, lag voor de hand omdat de
Nederlandse organisatie Libéma eerder de startrechten had verworven. Het is
voor de tweede maal in deze eeuw dat de Giro d'Italia in Nederland start;
eerder en wel in 2002 werd immers in Groningen het vertreksein van de
Italiaanse ronde gegeven.
De steden Assen, Rotterdam en Amsterdam plaatsen zich door het wielrennen
nadrukkelijker als stad in de publiciteit en brengen hierdoor citymarketing
in de praktijk.
terug naar overzicht items
Sponsorpakketten
In de sport zijn er vele mogelijkheden om met sponsors samen te werken. Deze
mogelijkheden zijn vaak afhankelijk van het specifieke van de
sportdiscipline en verder onder meer van het budget en de
mediabelangstelling. Verder is het wel zo dat sponsorontwikkelingen in de
ene sporttak gehele of gedeeltelijke navolging in andere sporttakken kunnen
krijgen. Een goed voorbeeld doet goed volgen.
Neem nu het wielrennen en dan met name de wielerzesdaagse. In Tilburg is
onlangs een zesdaagse georganiseerd en is heel bewust ingespeeld op het
aantrekken van verschillende sponsors. Zo is het voor mening bedrijf een
uitgelezen kans om tijdens de zesdaagse eigen business-to-business- en
public relationsactiviteiten uit te voeren. De zesdaagse-organisatie had
daartoe diverse sponsorpakketten ontwikkeld.
Voor hospitality werd zakelijke gastvrijheid met relatie-ontwikkeling
benadrukt met de keuze uit VIP-loge, VIP-lounge en VIP-bar. Voor de
titelsponsor van de zesdaagse werd de naam van de sponsor verbonden aan het
wielerevenement en werden naam en logo van de sponsor in alle
communicatie-uitingen zichtbaar. Daarnaast werd het logo driemaal op de
wielerbaan aangebracht, werd branche-exclusiviteit gegarandeerd en werd een
ruim hospitalitypakket samengesteld. Als zesdaagsepartner bestond het
sponsorpakket uit een wat kleinere samenstelling en dat gold ook voor de
ploegsponsor. Deze sponsor adopteerde een ploeg van twee renners met de
naamsvermelding op de trui van de renners en op de ploegcabine waar de
renners werden verzorgd.
Daarnaast kende de organisatie nog andere sponsorpakketten als
wedstrijdsponsor, dernysponsor en sprintsponsor. De wedstrijdsponsor
sponsorde een van de wedstrijdonderdelen als koppelkoers of afvalkoers en
vond er een naamskoppeling aan het onderdeel plaats. De sponsor die de
populaire dernyraces adopteerde, kreeg logovermelding op de shirts van de
gangmakers. Als laatste was er de sponsoring van de sprintzesdaagse met
naamskoppeling per sprintonderdeel.
Buiten het sponsoren van wedstrijdrelevante onderdelen was er nog de
mogelijkheid van het sponsoren van een reclamebord en van reclame op de
wielerbaan.
In de zesdaagse van het baanwielrennen wordt optimaal gebruik gemaakt van
het aanbieden van diverse sponsorpakketten. Volwassen sponsoring die in
andere sporttakken navolging verdient.
terug naar overzicht items
HOCKEYSTERS AMSTERDAM WINNEN EUROPACUP
De hockeysters van Amsterdam hebben op tweede paasdag de Europacup 2
gewonnen in het Engelse Manchester. In de finale klopten de hockeydames Club
de Campo uit Madrid.
Opvallend is dat de Nederlandse topploeg in de vier wedstrijden van het
toernooi geen enkel tegendoelpunt kreeg en zelf maar liefst 26 keer wist te
scoren. Over trefzekerheid gesproken!
In het hockey is Nederland met zowel de nationale teams van mannen en
vrouwen, als met de clubteams de echte wereldtop. De belangstelling voor het
hockey neemt door de successen dan ook toe. In de marketing liggen er kansen
om het tophockey nog meer in de mediabelangstelling te plaatsen en daardoor
sponsoring grotere mogelijkheden geeft. Een kwestie van grootse
sportprestaties meer aandacht en aantrekkingskracht geven en dit naast het
promoten van hockey als familiesport. Nederland wordt immers meer en meer
een echt hockeyland.
terug naar overzicht items
TILBURGSE ZESDAAGSE IN EEN TENT
In Tilburg vindt een Europees unicum plaats door een zesdaagse in een tent
te laten verrijden. Innovatie in het baanwielrennen en wel in een tent die
in ongeveer twee weken is opgebouwd. De tent heeft een behoorlijke omvang
van maar liefst 122 bij 60 meter en is genoemd de Pijnenburg-Velodrome. De
Velodrome is vernoemd naar de succesvolle Tilburgse pistier uit de jaren
'30, Jan Pijnenburg.
De zesdaagse, die als wielerzesdaagse van Brabant wordt gepromoot, wordt
verreden van maandag 30 maart tot en met zaterdag 4 april 2009. Deze
zesdaagse is een bijzondere gebeurtenis in Tilburg en wel omdat de
voormalige wolstad dit jaar 200 jaar stadsrechten viert. Op het
zesdaagseprogramma staan de bekende disciplines als koppelkoers,
dernywedstrijd, afvalkoers en puntenkoers. Bovendien wordt er een
sprintzesdaagse verreden die het programma extra omlijst.
De voorverkoop van kaarten verliep voorspoedig en voor de start was de
tribune aan de finishzijde al uitverkocht.
De zesdaagse geniet de steun van vele sponsors, als de stad Tilburg, de
Provincie Noord-Brabant, het Brabants Dagblad en de Rabobank.
terug naar overzicht items
Lance Armstrong: planning in gevaar!
Lance Armstrong keerde begin dit jaar terug in het wielerpeloton. De
zevenvoudig Tourwinnaar reed diverse wedstrijden om zich beter in conditie
te fietsen. Tijdens Milaan-San Remo, de openingsklassieker van het seizoen,
kon hij het hoge tempo niet aan en hij realiseerde zich dat de grote vorm er
nog niet was. Verder opbouwen was dan het motto.
Twee dagen later werd deze
opbouw abrupt onderbroken. Tijdens de Ronde van Castillia y Leon kwam
Armstrong ongelukkig ten val en voor het eerst in zijn zeventienjarige
carrière brak hij zijn sleutelbeen. Deze fysieke tegenslag gooide meteen
roet in het eten, omdat zijn voorbereiding op de Ronde van Italië ernstig
werd verstoord. De planning van Lance is dan ook in gevaar.
Volgens Astana-manager Johan Bruyneel is Armstrong enkele weken uit
competitie. Het niet starten in de Ronde van Italië zou niet alleen een
sportieve, maar ook een commerciële tegenvaller zijn voor zowel Armstrong,
als voor sponsor Astana.
terug naar overzicht items
ZWEMPAK TRANSPARANTER
In het afgelopen jaar sneuvelde het ene zwemrecord na het andere. Voor een
belangrijk deel kwam dit door de supergroei van de snelle zwempakken.
De wereldzwembond, Fina, heeft dan ook maatregelen genomen om de sport
transparanter te maken. De zwembond heeft namelijk duidelijke regels gesteld
aan de revolutionaire pakken. Zo mag het materiaal van een zwempak niet
dikker zijn dan één millimeter, wordt het drijfvermogen begrensd en mag een
sporter tijdens de wedstrijden maar één pak dragen. De zwembond heeft dan
wel bij wedstrijden de plicht de pakken te controleren op de gestelde eisen.
Door de maatregelen van de Fina wordt de zwemsport gekanaliseerd en
transparanter gemaakt en worden productinnovaties zichtbaarder dan ooit. De
beste zwemmer krijgt in het vervolg de beste kansen om te winnen en niet de
zwemmer met de beste technische hulpmiddelen.
terug naar overzicht items
VOETBALWET KOMT ER EINDELIJK
Na jaren op politieke moed en samenwerking te moeten wachten, komt er in
Nederland eindelijk een wet om voetbalterroristen aan te pakken. In de
nationale politiek is er nu brede steun voor de invoering van een wet
waardoor hooligans hard kunnen worden aangepakt. De "voetbalwet" is een
onderdeel van de Evenementenwet die justitie en burgemeesters meer
mogelijkheden geeft om preventief op te treden tegen geweld in en rond de
stadions. Ook wordt het voorbereiden van voetbalgeweld, door bijvoorbeeld
afspraken te maken op internet, strafbaar.
Strafbaar wordt ook het gooien van voorwerpen op het voetbalveld en komt er
bovendien een meldplicht voor voetbalvandalen.
In Engeland is er al langer een voetbalwet van kracht en wordt bijvoorbeeld
meteen aan een hooligan een celstraf gegeven als hij een voorwerp op het
veld gooit. Bij voetbalwedstrijden in Engeland vinden na invoering van de
voetbalwet nog nauwelijks ongeregeldheden plaats. Nu is het de beurt aan
Nederland om het sportplezier niet meer door raddraaiers te laten vergallen.
Van sport genieten krijgt meer dan ooit kans. Wordt het toch nog veilig om
naar wedstrijden te gaan kijken. De sport en met name het voetbal, kan door
de nieuwe wetgeving het imago flink oppoetsen.
terug naar overzicht items
TOPSPORT NAAR WELVARENDE OLIESTATEN
Tengevolge van de economische crisis die wereldwijd van zich doet gevoelen,
wordt het proces versneld dat topsport zich in de toekomst steeds vaker in
welvarende olielanden gaat afspelen. Topsport zal zich meer en meer
verplaatsen van de gevestigde sport-economische bolwerken als Noord-Amerika
en Europa naar welgestelde oliestaten.
Landen als Dubai, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten zijn er zich van
bewust dat topsport een land duidelijk op de wereldkaart kan zetten. De
strategie is dan door topsport wereldwijd bekendheid met een positief imago
te krijgen en op een uitnodigende wijze het toerisme een impuls te geven.
Topsport is dan de manier om culturele en politieke verschillen tussen
landen te overbruggen, waarbij oliegeld het hulpmiddel is om de nodige
infrastructuur te realiseren, marketingcommunicatie op professionele wijze
gestalte te geven en sportorganisaties en -evenementen te faciliteren.
In enkele oliestaten wordt dan ook bewust de topsportkaart getrokken.
Gevolgen hiervan zijn onder meer het organiseren van sportevenementen, het
oprichten van sportscholen en -academies en het bouwen van ultramoderne
sportstadions en trainingsaccommodaties. De sportwereld krijgt een ander
beeld waarbij topsport een nog meer mondiale uitstraling krijgt.
terug naar overzicht items
KORTING VOOR TROUWE SUPPORTERS
In de Engelse Premier League verlagen enkele voetbalclubs de toegangsprijzen
voor de wedstrijden van het komend seizoen. Clubs als Manchester City,
Newcastle United en Portsmouth hebben reeds prijsverlagingen aangekondigd
van gemiddeld zo'n tien procent. De reden van de prijsverlagingen is de
economische crisis. Enerzijds zijn de clubs in het ongewisse of supporters
nog in massa blijven komen naar de wedstrijden omdat de mondiaal economische
crisis hen ook parten speelt en anderzijds willen de clubs hoog op het
prioriteitenlijstje van de bestedingen van de supporters blijven staan. Door
de prijsverlagingen willen de clubs de trouw van de achterban belonen.
Ook voor de wedstrijden van het nationale Engelse team dalen de
toegangsprijzen. Hier is het motief het stadion vol met fans te krijgen. Een
vol stadion geeft meer sfeer, komt in de media positiever over en heeft een
gunstig effect op de sponsorbijdragen.
Is de strategie voor de doelgroep trouwe supporters in Engeland een
voorbeeld voor Nederlandse situaties?
terug naar overzicht items
SPONSORING IN GEVAAR
De economische crisis brengt bij menige sportorganisatie de sponsoring in
gevaar. Ondernemingen die hun omzet zien stagneren en winsten zien opdrogen,
bezinnen zich over hun activiteiten. Dit leidt ertoe, dat bij een stagnatie
of daling van de omzet vaak een sanering van de activiteiten volgt om
negatieve resultaten te beperken. Menige onderneming stelt dan het
uitgavenpatroon ter discussie en bijgevolg wordt onder andere bezien of
sponsoring van een of meer sportorganisaties al dan niet wordt
gecontinueerd.
Aangezien het bij professionele sportorganisaties veelal om langlopende
sponsorovereenkomsten gaat, kan de sponsoring niet meteen worden stopgezet.
Echter, de beslissing om al dan niet met sponsoring door te gaan, kan al
worden genomen ruime tijd voor de afloopdatum van het contract.
Financiële instellingen, zoals ING met Formule 1, besluiten hun
sponsoractiviteiten drastisch te herzien. Andere ondernemingen als Honda en
Suzuki, trokken hun raceteams uit de sport. De vraag is hoe grote sponsors
in Nederland reageren op de economische terugval? Blijft Rabobank als
grootste sponsor actief, wat gaan Heineken en Philips doen en blijven
ondernemingen als ABN Amro, DSB, Aegon en Fortis duurzaam als sponsors in de
sport actief? En ... hoe gaan de plaatselijke ondernemers om met het verder
sponsoren van lokale clubs? Juist bij de plaatselijke verenigingen zijn er
vaak kortlopende sponsorrelaties en bijgevolg zijn deze sportorganisaties
erg kwetsbaar door het wegvallen van sponsors. Specifiek bij
amateurverenigingen zijn er nu bijzondere activiteiten voor sponsoring
nodig. Aan de slag dan met een professionele sponsoraanpak!
terug naar overzicht items
SVEN KRAMER TOP, NU DE MEDIA NOG
Sven Kramer won zijn derde wereldtitel allroundschaatsen op rij in het
Noorse Hamar. Dit was de mooiste allroundoverwinning voor de oersterke
Nederlander en dit vooral omdat de tegenstand van de thuisrijder Havard
Bokko groter was dan ooit. De Nederlandse wereldkampioen was bij de heren
top.
Bij de vrouwen was het Martina Sablikova die als eerste Tjechische de
wereldtitel allround-schaatsen won. Voor Nederland was er op dit
kampioenschap een dramatische 5 km voor 3 van de 4 vrouwen en uiteindelijk
een derde plaats in het eindklassement voor Ireen Wüst. Gevolg van
voorbereidingen die niet het grote succes opleverden?
Een vol Vikingstadion, met veel Noren en Nederlanders, in Hamar op beide
toernooidagen en een miljoenenpubliek aan de buis in slechts twee landen.
Dit onderdeel van de schaatssport leeft nu hevig in Nederland en Noorwegen
en dat is weinig als schaatsen een echte mondiale sport wil zijn om te
beoefenen en naar te kijken. Een wereldwijde sport is snelschaatsen nog
steeds niet en bijgevolg is de media-aandacht buiten Nederland en Noorwegen
beperkt. Wellicht is het tijd dat topschaatsers voor meer uitstraling en
beleving in meer landen gaan zorgen. Een media-opdracht voor de
internationale schaatsunie?
terug naar overzicht items
WERELDKAMPIOENSCHAP CYCLO CROSS
Het wereldkampioenschap cyclo cross in het Brabantse Hoogerheide heeft een
ongekend grote belangstelling en belevenis voor het veldrijden
teweeggebracht. Op zaterdag was er al veel publiek gekomen, maar op zondag
waren er maar liefst meer dan dertigduizend toeschouwers. De vele supporters
kwamen vooral uit Vlaanderen en het zuiden van Nederland en hadden een
topervaring met hoogstaande sport en een prima organisatie.
De mediabelangstelling was navenant indrukwekkend voor een
wereldkampioenschap veldrijden met sporters uit meer dan twintig landen.
De voorbereidingen van het kampioenschap waren een paar jaar terug gestart
met onder meer de werving van sponsors en het benutten van effectieve
marketingcommunicatie.
Sportief bezien, bleek het wereldkampioenschap een groot succes en van
Nederlandse zijde was er een imponerende Marianne Vos die voor de tweede
keer de titel greep. De toekomst van het Nederlandse veldrijden ziet er
rooskleurig uit met de gouden medaille van Tijmen Eising bij de junioren.
Een teleurstelling was er voor Lars Boom die bij de elite-mannen ver van het
podium verwijderd bleef. Een favoriet van hoog niveau schoot tekort.
Het wereldkampioenschap is een uitmuntend voorbeeld voor belevenismarketing.
Nu is er de uitdaging voor de internationale wielrenunie, UCI, om van het
veldrijden een sport te maken die beleving brengt in een groter aantal
landen. Als dat slaagt wordt cyclo cross nog een Olympische sport.
terug naar overzicht items
SUPER BOWL IS TOPBELEVING
Super Bowl is de dag van de finale van het American footballseizoen. Deze
Super Bowl brengt op Super Sunday, zondag 1 februari 2009, het openbare
leven in Amerika nagenoeg volledig tot stilstand. Tienduizenden bevolken het
stadion in Tampa Bay in Florida en vele miljoenen kijken uren naar het
grootse sportevenement op de televisie.
In de week voorafgaand aan de finale van de Super Bowl op Super Sunday
belegeren duizenden mediamedewerkers de stad, bezoeken ontelbare fans het
centrum en wonen allerlei feesten bij. Ook komt er een lange rij
journalisten, sporters, oud-sporters en coaches aan het woord in talkshows
en voorbeschouwingen die uren televisievermaak bieden.
De impact van het sportevenement is zo uniek dat het overgrote deel van de
Amerikaanse bevolking er dagen van in de ban is. Vanuit marketingperspectief
bezien is dit een uitgelezen kans om met sponsoring en communicatie omtrent
sportbeleving hoge ogen te gooien.
De 43-ste Super Bowl gaat tussen de Pittsburgh Steelers en de Arizona
Cardinals. Deze sportfinale wordt niet alleen een wedstrijd met hoge
verwachtingen, maar nog meer een ongekend sportgebeuren met intense beleving
bij miljoenen belangstellenden. De organisatie van de Super Bowl realiseert
zich zonder meer dat marketing pure beleving is.
terug naar overzicht items
LANCE ARMSTRONG MET LIVESTRONG VOLOP STRIJD
Lance Armstrong stopte in 2005 met wielrennen. Hij pakt de racefiets weer en
is in 2009 opnieuw in het wielerpeloton. Zijn eerste officiële wedstrijd is
de start op 20 januari 2009 van de Tour Down Under in Australië.
Armstrong, die kanker overwon, is nog niet in de vereiste topconditie onder
meer doordat hij zo'n tien procent boven z'n ideale gewicht is en nog geen
wedstrijdritme heeft kunnen opdoen. De voormalige topcoureur rijdt dit jaar
in het Astana-shirt en bij deze wielerploeg komt hij weer onder de hoede van
zijn succesploegleider Johan Bruyneel en is hij ploegmaat van de
topklassementsrijder Contador.
Armstrong miste het wielrennen en na een teleurstellend liefdesavontuur met
de zangeres Sheryl Crow, ging hij weer als een uitermate gedreven sporter
aan zijn conditie werken.
Met zijn "come-back" gaat Lance Armstrong de strijd op meer fronten aan,
namelijk de strijd tegen kanker en tegen andere wielrenners. Deze
uitdagingen inspireren de zevenvoudig Tourwinnaar bovenmatig. Met zijn
Livestrong-beweging en zijn gevecht tegen kanker is hij intensief bezig.
Door te wielrennen zoekt bij aandacht en geld voor het goede doel van
Livestrong. De organisatie van Livestrong staat voor de bewustwording dat
kanker een verwoestende ziekte is die een optimale behandeling verdient.
Naast het verzamelen van veel geld wil Armstrong aantonen dat hij een
"schone" coureur is. Hij wil een dopingvrije wielrenner zijn en met zijn
sport het vechten tegen kanker benadrukken.
Lance Armstrong is een bijzonder merk en van "branding" maakt hij in de
marketing een opvallend goed gebruik.
terug naar overzicht items
FINANCIËLE CRISIS SANEERT VOETBAL
De financiële crisis zorgt voor een sanering in het voetbal. Zo gaan
salarissen van spelers dalen en transfersommen bereiken geen onwezenlijke
recordhoogten meer. Verder zullen de clubs het met minder financiële
middelen moeten doen omdat sponsors terughoudend worden om in clubs te
investeren. Dan leeft nog de vraag wat de verkoop van seizoenkaarten gaat
betekenen?
Een daling van deze omzet ligt voor de hand en voor de vrije
verkoop van kaarten is het vooruitzicht ook niet rooskleurig als door mensen
aan uitgaan minder wordt uitgegeven. Minder belangstelling voor het voetbal
doet zich dan voelen op meer terreinen. Het gevolg hiervan is dat
voetbalclubs te maken krijgen met minder inkomsten en bijgevolg wordt de
uitgavenkant kritisch bezien. Dit heeft zijn weerslag op onder meer
uitstellen van investeringen in stadions, beperken van het versterken van de
spelersgroep, ingrijpen in de omvang van de technische staf en opheffen van
functies in het management en de ondersteuning, waardoor ook de lasten
dalen.
Andere maatregelen zijn spelers eerder huren dan kopen en door minder
spelers te kunnen verkopen, worden er meer voetballers verhuurd. Krijgt door
dit al een club het financieel te moeilijk en worden de bakens te laat
verzet dan gaat de sanering verder en verdwijnen er voetbalorganisaties.
Aan voetbalclubs worden nu eisen gesteld van daadkrachtig en strategisch
management. Er zijn dan echte managers nodig die ook kansen in moeilijke
tijden weten te benutten.
terug naar overzicht items
RABOBANK: STRIJDLUSTIG WIELRENNEN
Het wielerteam van de Rabobank heeft voor 2009 de beleidsopdracht om
strijdlustig te koersen en zo zichtbaar in de wedstrijden te zijn. Dit houdt
in door aanvallend te rijden en meer initiatief te nemen in de
wielerwedstrijden nadrukkelijker op de voorgrond treden en dus zeker in de
finales van de wedstrijden zichtbaar te zijn. De concrete doelen voor het
nieuwe wielerjaar zijn een podiumplaats in de Ronde van Frankrijk, een
overwinning in een grote klassieker, een eerste plaats in minimaal een
kleine etappewedstrijd en dagzeges in grote meerdaagse wedstrijden.
De vraag is of de wielerploeg echte leiders heeft die het team naar grote
overwinningen leidt? Een ploeg sturen vanuit de volgwagen kan enkel als er
een echte kopman in de wedstrijd zit. Het vorig jaar is dit niet echt uit de
verf gekomen en verliep het grootste wielerspektakel, de Tour de France,
voor de Rabobankploeg te teleurstellend.
terug
naar overzicht items
KLANTRELATIES IN DE SPORT REALISEREN
De verkoop van seizoenkaarten en het werven van nieuwe leden is bij menige
sportorganisatie nu volop aan de gang. De uitdaging voor de organisatie is
dan klantrelaties realiseren en dit is meer dan boeien en binden.
Ook een sportorganisatie heeft nood aan klanten, zoals supporters en
sportende leden. De uitdaging is dan klantrelaties te ontwikkelen, namelijk
door opbouwen, uitbouwen en vasthouden. Hiertoe is een duidelijke
marketingvisie nodig en deze kan door het model van de 10 B's (Jan van
Wijk, 2007) worden toegepast.
Om een klantrelatie aan te gaan, moeten er belangrijke stappen worden gezet.
Zo moet een sportorganisatie eerst kenbaar maken dat zij bestaat en actief
is. De organisatie moet dus bekendheid krijgen en duidelijk maken wat zij
te bieden heeft.
Na de bekendheid volgt de belangstelling. De sportorganisatie moet erin
slagen dat potentiële klanten zich tot haar aangetrokken voelen. De
belangstelling kan zich uiten in bijvoorbeeld het bezoeken aan de website of
aan een wedstrijd of training.
Vervolgens moet de organisatie voor de klant fysiek te bereiken zijn. Een
sportorganisatie is het best bereikbaar voor klanten die in de omgeving
werken of wonen. Ook speelt bij de bereikbaarheid het openbaar vervoer en de
parkeergelegenheid en rol van betekenis. Na de bereikbaarheid moet de
sportorganisatie duidelijk maken aan de potentiële klant waarmee zij hem
behulpzaam kan zijn. Dit is een uitermate belangrijke stap omdat de
sportorganisatie erin moet slagen voldoende toegevoegde waarde aan de
mogelijke klant te kunnen bieden. Slaagt de organisatie hierin dan kan zij
de potentiële klant beroeren. De klant wordt als het ware aangeraakt door de
organisatie en als de klant dit fijn vindt, is een belangrijke stap gezet om
echt klant te worden.
Een volgende fase is de klant laten beleven wat het is om echt klant te
worden. Hiertoe kan een gratis training worden aangeboden of een
sporttoernooi worden bijgewoond. Is de klant nog steeds erg enthousiast dan
moet de sportorganisatie hem gaan boeien. Door de klant te boeien, wordt de
belangstelling van deze potentiële klant zeer groot en toont hij echt
interesse. Het aanbieden van een gratis bezoek aan een thuiswedstrijd van de
a-selectie, het mogen praten met een gedreven trainer en het ontmoeten van
een bekende speler zorgen voor een goed gevoel bij de klant. Deze klant gaat
dan ervaren welke betekenis de organisatie voor hem heeft. De
sportorganisatie heeft hem immers het nodige te bieden. De klant ervaart dat
hij bij de sportorganisatie datgene vindt wat hij nodig heeft. Hij vindt
niet alleen de sportorganisatie leuk, maar ook de activiteiten staan hem
aan. Verder komt de sfeer binnen de organisatie hem aangenaam over, is zijn
gewenste doel haalbaar en passen de uitgaven binnen zijn budget. Dit geldt
ook voor de benodigde uren in zijn wekelijkse tijdsbesteding, als werken,
studeren, uitgaan en familiale bezigheden.
Nu dit proces bij de klant naar tevredenheid verloopt, gaat hij zich binden.
Hij meldt zich aan bij de sportorganisatie voor een termijn van enkele
maanden of een seizoen.
Als hem in deze oriëntatieperiode de sportorganisatie in totaliteit bevalt
en de organisatie hem datgene biedt wat hij verwacht, kan de relatie worden
verlengd. Er vindt dan een bestendiging van de relatie
klant-sportorganisatie plaats die een lange tijd kan duren.
Het model van de 10 B's om klantrelaties van de sportorganisatie te
ontwikkelen, verloopt als volgt:
1. bekendheid
2. belangstelling
3. bereiken
4. behulpzaam
5. beroeren
6. beleven
7. boeien
8. betekenis
9. binden
10. bestendigen.
De daden zijn nu aan de sportorganisatie. Breng het model van de 10 B's in
de praktijk en realiseer langdurige klantrelaties.
terug naar
overzicht items
HOME